Goede Doel 2.0

Het kwam indertijd als een verrassing, maar afgelopen zomer kondigde Steun het Zieke Kind,  één van de grootste goede doelen in Nederland, dat vorig jaar nog haar 75-jarig bestaan vierden, een grote reorganisatie aan.

In deze tijd iets wat vaker voorkomt, maar gezien de groeicijfers van de afgelopen jaren kwam deze boodschap destijds vanuit hen toch wel onverwacht. 

Inmiddels is de reorganisatie grotendeels doorgevoerd. Benieuwd naar de veranderingen ging Fundraiser Online op onderzoek uit en sprak met de betrokkenen...

Raad van Toezicht

De Voorzitter van de Raad van Toezicht, Jonkheer Mr. Drs. Belangrijk - In Onze Kringen RA, geeft inzicht in de achtergronden van het besluit:

"Tijdens onze tweemaandelijkse Board Meeting van mei bleek het vertrouwen in de voormalig directeur, de heer De Leider, onder het nulpunt te zijn gedaald bij de leden van de Raad van Toezicht. Onder zijn bewind is de organisatie verstart, de meeste mensen werkten er al vele jaren, en hij had een te groot vertrouwen in hen. Het ontbreken van een grote foto van de Raad van Toezicht in het jaarverslag deed de deur dicht.

We zijn er trots op met Dhr. Baasje een nieuwe, dynamische voorman gevonden te hebben die de komende vier jaar de kar gaat trekken en de boel zal opschudden. Na zijn gouden handdruk hoeft hij het voor het geld niet meer te doen en hij bleek bijzonder gemotiveerd om voor ons aan de slag te gaan. Zijn grote netwerk is daarbij natuurlijk een enorme pré.

De eerste, noodzakelijke, ingrepen hebben inmiddels plaats gevonden. We staan als Raad van Toezicht dan ook vierkant achter zijn robuuste ingrepen."

Toelichting

Dr. Ir. Roderick P.W.X.J. Baasje, de zojuist aangetreden directeur, licht het besluit te reorganiseren desgevraagd graag toe:

"Toen de Raad van Toezicht mij per 1 augustus jongstleden aanstelde, heb ik een quick scan van de organisatie gemaakt. Met mijn 20 jaar ervaring als directeur bij het inmiddels gedwongen gefuseerde Financiële Moloch beschik ik natuurlijk over zoveel kennis dat het geen enkel probleem was om de pijnpunten in de organisatie bloot te leggen.

Afgelopen jaren is de organisatie qua inkomsten met maar 8% per jaar gegroeid, hetgeen natuurlijk volstrekt onaanvaardbaar is. Dat hadden tenminste dubbele cijfers moeten zijn. De financiële crisis zegt u? Daar hebben goede doelen toch geen last van? Allemaal excuses om inefficiëntie te verbloemen! 

Qua fondsenwerving en communicatie is de organisatie in de vorige eeuw blijven hangen. Aangezien ik grote plannen heb, het is tenslotte mijn laatste kunstje voor mijn pensioen, moet er veel meer geld binnen komen. Voor een doel als dit is er natuurlijk altijd veel meer geld beschikbaar. Ik heb daarom besloten hard in te grijpen, zoals ik dat in het verleden ook gewend was te doen bij klanten. 

Inmiddels heb ik al een overeenkomst gesloten met een outplacementbureau van 'De Groot Geld Bank', waar veel goede mensen helaas hun baan verliezen door de crisis, maar die kunnen wij met al hun ervaring goed gebruiken. Zij zullen deze organisatie in no-time bij de tijd trekken, daar ben ik van overtuigd!"

Veranderingen

Mw. Mr. Charlotte P.J. Hielen - Likker, de nieuwe directeur Fondsenwerving en Communicatie en voormalig persvoorlichtster bij De Groot Geld Bank, is al begonnen met de eerste veranderingen succesvol door te voeren.

" Steun het Zieke Kind heeft de recente ontwikkelingen volledig gemist. Daarom heb ik het reclamebureau Champagne & Kaviaar ingehuurd, die ons geadviseerd hebben een volledig nieuwe huisstijl te ontwikkelen, die zij in 2014 gaan lanceren met een grote publiekscampagne. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij ons daarmee meteen goed op de kaart zullen zetten. 

Online gaat het bureau 'Snelle Jongens', ons begeleiden. Zij zijn helemaal gespecialiseerd zijn in mobile crowdfunding, de toekomst dus, zo hebben zij ons verzekerd. Ik heb zojuist de eerste ideeën voor de iOS- en Android apps goedgekeurd, dus we kunnen snel van start. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen!

Dankzij een uitgekiende reclamestrategie is de Facebook pagina afgelopen maand al gegroeid van 500 naar 25.000 likes! Dat zijn nog eens groeicijfers, nietwaar? Vooral het advies om veel plaatjes van lieve beestjes te plaatsen en het vrijgemaakte online reclamebudget van € 15.000,- per maand helpen ons op Facebook snel vooruit.

Ook Twitter gaat goed, daar hebben we al 10.500 volgers. Die dure Community Manager heb ik vervangen door een stagaire, die kan die tweets ook ieder maand wel even inplannen. Zo konden we het budget voor online ophogen en kon mijn leaseauto groter worden. Veel efficiënter zo, en reageren doen we online toch niet.

De nieuwsbrief heb ik gecanceld, dat is zóóó 2005, dat doen we niet meer. Hij werd toch niet gelezen. Mijn moeder vond het ook helemaal niets.

De plannen voor volgend jaar zijn al bijna klaar. We stoppen in 2014 definitief met mailen, want met die teruglopende response wordt dat toch nooit wat. We richten ons vooral op massamediale communicatie, zodat we meer mensen bereiken, en via SMS kunnen ze dan doneren, dat is veel efficiënter.

Ook de collecte wordt stopgezet. Daardoor kunnen we dan van al die inefficiënte vrijwilligers afscheid nemen. We worden 'Lean and Mean' zal ik maar zeggen. Echt helemaal 2014!

Door de communicatie op deze wijze in te richten moet het voor de fondsenwervers natuurlijk een koud kunstje zijn om bakken met geld binnen te slepen. Aan hen de taak om te oogsten. Ik heb hun target voor 2014 alvast met 25% verhoogd."

Fondsenwerving

Inmiddels is de gehele afdeling Fondsenwerving vernieuwd. Mevrouw Truus van den Berg, voormalig Manager Bedrijfsrestaurant bij 'De Groot Geld Bank', is blij met de nieuwe uitdagingen.

"Door die crisis was het wel een spannende tijd, maar gelukkig kon ik mijn carrière hier voortzetten. Ik heb natuurlijk nog niet zo veel verstand van fondsenwerving, maar daarom ben ik meteen begonnen met de opleiding 'Fondsenwerving 1 voor beginners'.   

Steun het Zieke Kind is een mooi doel, en als Account Manager Grote Donoren, waarvoor ik door mijn hospitality verleden volgens het outplacementbureau uitermate geschikt ben, ben ik er  trots op hier een steentje aan bij te kunnen dragen. Met het netwerk van Dhr. Baasje tot mijn beschikking moet dat wel goed komen."

Fundraiser Online ziet de toekomst van "Steun het Zieke Kind" met vertrouwen tegemoet!



Disclaimer: Iedere vergelijking met bestaande personen of organisaties berust op louter toeval.

Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen