Goede Doelen Facebook Top 250 [Dec 2013]

De 10e kwartaalmeting van de Goede Doelen Facebook Pagina's levert grote veranderingen op! 

Een verrassend forse groei van het aantal likes zorgde voor heel wat mutaties. Net als voorgaande jaren was het laatste kwartaal goed voor een stevige breuk in de ontwikkeling ten opzichte van de eerdere kwartalen van het jaar.

Het meest opvallende? Blijkbaar hebben veel organisaties, groot en klein, besloten Facebook nu toch wat serieuzer te nemen. Nu maar zien dat het zich ook uitbetaalt...

De algemene ontwikkeling

Een forse groei van het aantal likes, ik zei het al in de inleiding. Dit kwartaal nam het aantal likes van de Top 250 toe met maar liefst 22,2% .In absolute aantallen de grootste groei ooit, en dit kwartaal was ook relatief het beste van 2013. Een beeld wat we ook bij de laatste kwartalen van 2011 en 2012 zagen, getuige onderstaande tabel:


De effecten van de groei zien we over de gehele meting terug. Zo steeg het aantal likes dat een organisatie moest hebben om opgenomen te worden van 254 naar 339 (+85) , een nooit eerder vertoonde toename.

Mutaties

Bij snelle groei horen ook grotere veranderingen. Dit kwartaal namen we afscheid van:
  • BIO Vakantieoord
  • 3XM
  • Hospitaalbroeders
  • Stichting Oude Groninger Kerken
  • Ark Mission
  • Stichting Hulp Oost-Europa
  • Stichting Help mij leven (Ajude me a viver)
  • IBO-Nederland
  • Young Focus
  • ...en het Geldmuseum, dat helaas op 31 oktober gesloten werd.
 Toegetreden tot de Top 250 zijn:
  • Emerge Kinder Fonds (nieuwe pagina)
  • HGJB (andere pagina)
  • UCCF (Uganda Child Care Foundation)
  • Kom over en Help 
  • miMakkus
  • Hart voor Haïti
  • Kuychi/ Ninos des Arco Iris
  • Steun Emma Kinderziekenhuis AMC
  • Wetlands International
  • Herinneringscentrum Kamp Westerbork
Tot slot is het Legermuseum te Delft gesloten. Het gaat verder, ook de Facebook pagina, als het nog te openen Nationaal Militair Museum te Soesterberg.

Snelle groeiers  

Welke organisaties waren vooral verantwoordelijk voor de grote toename in het aantal likes? In onderstaande tabel de 10 snelste groeiers van dit kwartaal:


Wat vooral opvalt is de evenwichtigere verdeling van de groei tussen de organisaties, een beeld dat we ook lager in de lijst aantreffen. Naast de groei van Dress Red Day valt vooral de toename van Cliniclowns ( + 141%) op!

Top 10

Ook de Top 10 was niet immuun en onderging enige mutaties:
  • Snelste groeier Dress Red Day (van de Hartstichting) stijgt van de 6e naar de 3e plek, waardoor Fairfood, WNF en Pink Ribbon een plaats zaken.
  • Natuurmonumenten komt vanaf plaats 11 de top 10 binnen op een 8e plek
  • Wakker Dier zakt van positie 8 naar 10
  • WSPA zakt net weg uit de Top 10 naar een 11e plaats.
 En verder...
  • is het Van Gogh Museum het eerste goede doel dat de barrière van 200.000 likes slecht
  • zijn er nu 4 pagina's met meer dan 100.000 likes. (was 3)
  • zijn er inmiddels 35 organisaties met meer dan 10.000 likes (was 31)
  • zijn er 162 organisaties met meer dan 1.000 likes (was 141)
  • heeft 98% van de Top 100 goede doelen een eigen pagina (was 96%)
  • heeft 93% van de Top 200 goede doelen een eigen pagina (was 92%)

De volledige lijst:



Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

4 opmerkingen:

  1. De sterke groei van het aantal fans op Facebook zal bij veel organisaties (vooral de wat grotere Goede Doelen) vaak te maken hebben met de inzet van Facebook Advertising. Zeker nu dit zoveel makkelijker en laagdrempeliger gemaakt is.

    Ranking puur op aantallen Facebook fans zegt daarom niet heel erg veel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jeffrey,

      Ja, dat is zeker waar, de groei zal voor een substantieel deel uit advertising afkomstig zijn. Zeker niet bij allemaal overigens! Maar, so what, het zegt wel degelijk wat. In de eerste plaats al iets over het feit dat er organisaties zijn die er wel, of juist niet, in investeren.

      In de tweede plaats vergroten ze hoe dan ook hun bereik, en dat is tenslotte één van de doelen bij het inzetten van sociale media.

      In de derde plaats is het totaalbeeld een goede indicator voor het belang dat er sectorbreed aan sociale media gehecht wordt.

      Waar het inderdaad weinig over zegt is engagement. Dat ben ik natuurlijk met je eens. Daarvoor heb je andere indicatoren, zoals IPM.

      Waar het mijn inziens echter ook heel wat over zegt, is de mate waarin organisaties moderniseren in hun fondsenwerving en communicatie, hun visie op online en hoe ze er invulling aan geven.

      Kortom, ik haal hier in ieder geval veel relevante informatie uit.

      Verwijderen
    2. Misschien was ik iets te ongenuanceerd :-)

      Natuurlijk heeft het aantal fans wel betekenis, maar ik erger me er soms aan dat veel mensen (met name vaak hoger management) voornamelijk kijken naar hoeveel 'fans' een pagina heeft, terwijl dit voor je bereik tegenwoordig nog maar zo weinig zegt. Voor slechts een klein bedrag werf je zo meer fans bij elkaar dan 'de concurrent' en is de directie blij... Naar het daadwerkelijk bereik van een pagina wordt zelden gekeken (en waarom bij Websites wel?).

      Op dit moment is de benchmark voor de wat grotere Facebook pagina's dan ze nog maar zo'n 10% van hun fans bereiken. De overige 90% ziet dus geen berichten meer van de pagina terwijl ze nog wel 'fan' zijn. Dit komt puur omdat de meeste Facebook pagina voor hun fans on-relevante content plaatsen (het ouderwetse 'organisatie zenden').

      Het aantal fans zegt wel iets, maar tegelijkertijd kan een pagina met 10.000 fans makkelijk meer mensen bereiken dan een pagina met 100.000 fans.

      Verwijderen
    3. Ik herken zeker wat je zegt, want er zijn inderdaad pagina's met een hoog aantal likes en nauwelijks bereik. Het aantal mag inderdaad geen doel op zich zijn, relevante content blijft absoluut bepalend.

      Overigens vind ik de vergelijking met het bereik van websites niet helemaal op gaan, omdat naar mijn mening Facebook een andere rol vervult dan een website.

      T.a.v. hoger management geldt helaas dat er teveel mensen zijn die geen idee hebben van de werking van online communicatie en conversie en zich dus noodgedwongen laten leiden door een verkeerde interpretatie van zulke cijfers. Niet zelden gevoed door zogenaamde deskundigen die er snel geld aan willen verdienen. Maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest, ook t.a.v. ouderwetse DM als mail en telemarketing. Ik ben bang dat het niet snel zal veranderen, witte raven uitgezonderd. Hierbij speelt ook gewoon een generatiekloof.

      Verwijderen