Goede voornemens voor fondsenwervers

Soms krijg je internationale informatie onder ogen waarvan je denkt: 'Goh, dat heb ik zo vaak meegemaakt, dat geldt ook hier ...'

Dat gebeurde mij vorige week, toen ik onderstaande infographic van het blog van  Kivi Leroux Miller zag. '21 domme dingen waarmee marketeers bij goede doelen kunnen stoppen.'

Veel van deze zaken heb ik in mij carrière voorbij zien komen. En een aantal ervan zie ik nog steeds. Hoeveel herken jij er?

Dit is de infographic van Kivi. Hij is tot stand gekomen op basis van een onderzoek onder 465 goede doelen naar aanleiding van één van haar webinars:



Er zijn een paar punten in het lijstje waar ik jullie extra attentie voor vraag:
  • 'Re-branding' - Hoe vaak heb ik wel niet de meest belachelijke voorstellen goedgekeurd zien worden die werkelijk helemaal niemand begreep. Zucht. Stop om jezelf te overschatten. Donateurs willen duidelijkheid, liefst snel. Geen uitleg! En ook niet iedere drie jaar een nieuwe huisstijl!
  • 'Saying anything is dead' - Da's makkelijk, dan hoef je inderdaad niets meer te doen. Maar helaas zijn er weinig visionairs en veel fondsenwervers die het vooral zichzelf makkelijk maken. Mail, telemarketing, straatwerving, direct response TV, ze zijn niet dood, ze vergen alleen meer, veel meer aandacht en vooral kennis van zaken.
  • 'The next big thing' - Er is altijd wel iemand die je zal vertellen dat 'iets' het helemaal gaat maken en dat je er nu bij moet zijn om de boot niet te missen. Apps en QR-codes zijn een mooi voorbeeld. Maar begin er pas aan als je ook echt weet wat het betekent en hoe je het in moet zetten...
  • 'Iedereen als doelgroep' - Veel fondsenwervers (en andere medewerkers bij goede doelen) overschatten het maatschappelijk belang van hun organisatie vreselijk. En dat kost ze geld, veel geld, dat heel weinig oplevert. Investeer je budget waar het toegevoegde waarde heeft!
Lees de bovenstaande 21 adviezen goed door en voeg ze vervolgens toe aan je lijstje goede voornemens voor 2014. Dan heb je alvast een goed begin van het nieuwe jaar!



Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten