Goede Doelen Twitter Top 250 [feb 2015]

Voor het 16e kwartaal op rij zijn de 250 grootste twitteraccounts van Nederlandse goede doelen op een rijtje gezet.

Het nieuwe jaar is van start gegaan. Dat leidt traditioneel tot verschuivingen in de Twitter Top 250.

Maar er zijn meer opmerkelijke ontwikkelingen te melden...

Grondslag

Bij de samenstelling van de lijst gevolgde accounts ontstonden dit jaar wat nieuwe issues:

De grondslag van de lijst is traditioneel de rapportage 'inkomsten eigen fondsenwerving'. Hiervoor zou dit jaar de lijst van 2013 gebruikt worden.

Maar, wat schetst mijn verbazing...bij de jaarlijkse update bleek een groot deel van de jaarrapportages van 2013 nog niet verwerkte zijn. Geen idee of het een verwerkingsachterstand van het CBF betreft of dat een grote groep goede doelen haar rapportage 2013 niet ingeleverd heeft.

Hoe dan ook, het zou betekenen dat er een zeer grote lijst afvallers is (meer dan 110!). Dat kan niet de bedoeling zijn, dus gebruik ik vooralsnog de lijst van 2012 + aanvullingen van nieuwe toetreders.

Fusies

Een tweede verandering in de samenstelling ontstond door een tweetal fusies:
  1. Aids Fonds, STOP AIDS NOW en SOA Aids Nederland fuseerden tot 'Aids Fonds'. Aangezien van iedere organisatie slechts één account opgenomen wordt, werd dit in hun geval de grootste (STOP AIDS NOW) en verdwijnt het oorspronkelijke account van het Aids Fonds.
  2. Kledinginzamelelaars KICI en Humana fuseerden tot 'Sympany'. De beide oorspronkelijke accounts verdwijnen hierdoor (KICI haalde nooit de Top 250) en @Sympany_NL wordt toegevoegd.
Account- of naamswijzigingen

Van een aantal organisaties veranderde de naam of de naam van het twitteraccount:
  1. Gered Gereedschap ging failliet en maakte een doorstart als 'Dienstencentrum Gered Gereedschap' met behoud van het bestaande account
  2. HGJB is weer opgenomen, nu met een ander account dan voorheen: @HGJB_Jeugdwerk
  3. KNCV Tuberculosefonds maakt mij erop attent dat @StopTBC hun Nederlandse account is.
  4. Het Twitteraccount van de Richard Krajicek Foundation veranderde in @krajiceknl
Overige mutaties

 Na samenstelling van de lijst zijn de volgende 8 nieuwe toetreders te verwelkomen:
  • European Cultural Foundation (78)
  • RAVON (93)
  • Health Action International (214)
  • Spark (225)
  • Voedselbank Regio Rotterdam (238)
  • Nationaal Fonds tegen Kanker (239)
  • Zeehondencreche Pieterburen (244)
  • GetOn (247)
Natuurlijk vielen er daardoor ook organisaties af:
  • Medair Nederland
  • Childslife
  • On Wheels
  • Kom over en help
  • Net4Kids
  • Stinafo
  • Help Burundi
  • Friedensstimme Nederland
Om in de lijst opgenomen te worden zijn 402 volgers nodig. Een kwartaal geleden bedroeg de ondergrens nog 342 volgers.

Top 250

De mutaties in de top 250 bleven niet onopgemerkt in de overige resultaten:
  • Het aantal volgers groeide met 8,1% (+ 93.444), hetgeen beduidend meer is dan de groei van het voorgaande kwartaal, toen de groei bleef steken op 6,0%.
  • Het groei van het aantal tweets stabiliseerde, met wederom een groei van 6,3% dit kwartaal.
  • Het aantal gevolgde accounts is dit kwartaal lager dan ooit (!), slechts 12.741. Blijkbaar vinden we, enkele uitzonderingen daargelaten, het de moeite niet meer om accounts van volgers terug te volgen.
Aangezien de inspanning niet noemenswaardig toegenomen is, verwachtte ik de toenemende groei van het aantal volgers te kunnen verklaren uit inzet van twitteradvertenties, hetgeen nu een klein halfjaar mogelijk is.

Maar hoe goed ik ook gezocht heb, hiervoor heb ik bijzonder weinig aanwijzingen kunnen vinden. Het blijft vooralsnog beperkt tot enkele organisaties.

Snelle Groeiers

Natuurlijk is er ook weer een lijst gemaakt van de snelst groeiende accounts:


Hierin valt, naast de inmiddels traditionele top 2, vooral de groei van het Rode Kruis op.

Conclusie

Zonder dat de activiteiten van goede doelen opvallend toegenomen zijn, is de groei in het achterliggende kwartaal wel beduidend toegenomen.

De top 250 laat vooralsnog weinig grote verschuivingen zien. Procentueel groeit het onderste deel nu net zo hard als het bovenste deel van de lijst.

Toch verwacht ik wel serieuze verschuivingen. Dat er organisaties zo verstandig gaan zijn hun beleid ten aanzien van sociale media te evalueren in namelijk onvermijdelijk. 'Pappen en nathouden', wat nu bij veel organisaties gebeurt, is immers geen beleid en de nu geleverde inspanning en bijbehorende kosten zijn nauwelijks te rechtvaardigen zolang doelstellingen niet veel duidelijker geformuleerd worden!
 
De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen