Maar dat geldt natuurlijk niet voor ieder goed doel. Over de volle breedte wordt nog altijd een forse vooruitgang genoteerd met soms echte uitschieters.
Samenstelling
Ten opzichte van de vorige meting is er in de samenstelling van de waarnemingslijst deze keer geen verandering.
Aan de onderkant van de lijst zijn er nu 1.404 likes nodig om de top 250 te halen. Dat waren er 1.359 bij de vorige meting. Het kostte twee organisaties hun plek in de lijst, te weten Ibiss Foundation en XminY. Nieuwe toetreders zijn Diva Dichtbij en Both Ends.
Groei
Zoals vrijwel iedere zomer zien we ook dit keer een zomerdip. De groei was met 6,4% slechts 403.418 likes, een forse achteruitgang ten opzichte van de recordgroei van het vorige kwartaal, maar nog altijd beter dan in de dezelfde periode een jaar geleden. Het brengt het totaal aantal likes van de top 250 op ruim 6,7 miljoen.
Snelle groeiers
De groei is natuurlijk nooit gelijk verdeeld. Onderstaand het overzicht van de 10 snelste groeiers van deze zomer.
Opmerkelijk is vooral het lage groeiaandeel van deze top 10 van slechts 44,8%. Het toont aan dat de groei dit kwartaal veel evenrediger verdeeld is over de gehele top 250.
Wat ook opvalt is dat de bovenste 5 organisaties van de top 250 in deze lijst aanwezig zijn.
De groeispurt van War Child en Save the Children springt verder in het oog. Zij zijn zelden of nooit in deze lijst aanwezig.
Verschuivingen
De top 10 laat diverse verschuivingen zien:
- Unicef (7) en het Rode Kruis (8) wisselen van positie
- De Dierenbescherming stijgt door naar positie 9
- Amnesty International (10) komt binnen in de top 10
- Wakker Dier zakt uit de top 10 van 9 naar 11
- War Child gaat van 47 naar 40
- Save the Children gaat van 75 naar 61
- IVN gaat van 105 naar 92
- Het Cultuurfonds gaat van 136 naar 106
- Rutgers springt bijna 100 plaatsen omhoog (van 239 naar 141)
Conclusie
Wat zijn al die likes nu waard?
Dit voorjaar werd State of Digital Fundraising, het grote jaarlijkse benchmark onderzoek naar de ontwikkeling van online fondsenwerving in Nederland, uitgevoerd.
Daaruit bleek onder andere dat het websitebezoek vanuit Facebook in 2015 goed was voor ruim 8% van al het bezoek en in sommige sectoren (Natuur en Milieu) zelfs ruim 25% van het bezoek aan de website.
Facebook is daarmee aantoonbaar een belangrijke bron van online donaties, e-mail adressen, werving van actievoerders, deelnemers aan evenementen en vrijwilligers. Onmisbaar voor goede doelen.
Ik verwacht dat dat ook nog wel even zo zal blijven...
De volledige lijst
Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.
Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!
Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Geen opmerkingen:
Een reactie posten