Goede Doelen Instagram Top 100 [Mei 2020]

Sinds de vorige meting, begin februari, is onze wereld totaal veranderd. De intrede van Corona heeft een geweldige invloed gehad op onze dagelijkse bezigheden. 

Vanzelfsprekend ben ik dan ook heel benieuwd naar het 'Corona-effect' in de ontwikkeling van de sociale media van Goede Doelen. Om te beginnen Instagram, maar de komende weken volgen er natuurlijk meer...

Samenstelling

Ten opzichte van de meting in februari zijn er twee nieuwe toetreders in de Top 100: Het Humanistisch Verbond en de Hersenstichting. Zij nemen de plaats in van de Brandwondenstichting en Action Aid.

De ondergrens voor opname stijgt hard, van 1.535 naar 1.688 volgers. Een eerste signaal?

Resultaat

Het aantal volgers van de Top 100 stijgt met 303.493 naar een totaal van 4,04 miljoen. Dat is een toename van 8,12%, waar die bij de vorige metingen nog 7,2% bedroeg. We zien overall dus een groeiversnelling in de laatste drie maanden.

Maar...wanneer we 'de grote twee' uit de cijfers weglaten, zien ik een groei van de overige 98 accounts van 8,08%. En die was bij de vorige meting nog 12%. Bij deze groep is dus geen sprake van een groeiversnelling.

Op basis van mijn cijfers kan ik er wel wat waarschijnlijke verklaringen voor vinden, maar geen absolute verklaring. Vrijwel iedereen groeit wel, maar een beetje minder hard dan voorheen. Het resultaat lijkt dan ook vooral een som van 'kleinere effecten'.

Zo zie ik organisaties die sinds het begin van wat ik maar zal omschrijven als 'de Corona crisis' geen of slechts incidenteel een post geplaatst hebben. Ik zie organisaties die kwartalen lang hard groeiden en nu plotseling nauwelijks meer, wat lijkt te duiden op een vermindering van advertentiebudget. En ik zie organisaties die veel posten over evenementen...en ja, bij gebrek aan evenementen is er dan ook weinig te melden.

Maar er zijn natuurlijk ook grote groeiers, zoals uit onderstaand overzicht blijkt.


Verschuivingen

Zoals altijd zijn er toch noemenswaardige verschuivingen.
  • De Vogelbescherming stijgt van 12 naar 9, waardoor Unicef dat ook gepasseerd wordt door Amnesty naar positie 11 zakt.
  • Greenpeace zakt hierdoor van 11 naar 12
  • Artis stijgt van 14 naar 13, waardoor DierenLot een plaatsje zakt.
  • De Vlinderstichting stijgt van 21 naar 19
  • KidsRights zakt van 46 naar 54
  • De Waddenvereniging stijgt van 59 naar 52
  • Natuur & Milieu stijgt van 84 naar 69
  • En opvallend is tot slot dat het Humanistisch Verbond de Top 100 binnenkomt op plaats 84
Conclusie

Het totale beeld is dus goed te noemen, met een stijging van ruim 8%. Maar het lijkt een stijging die eerder ondanks dan dankzij goede doelen plaats vindt. En dat vind ik opmerkelijk.

Bij mijn klanten signaleer ik een sterke toename van het gebruik van sociale media door hun achterban sinds de aanvang van de crisis. Doordat daarnaast veel adverteerders hun budgetten terugbrengen zie ik een heel forse daling ( tot -50% en meer) van wervingskosten. Dit is dus juist een moment om tegen lagere kosten dan te doen gebruikelijk extra groei van de sociale media te realiseren. Waarom doen dan zo weinig organisaties dat?

Enfin, ik ben altijd al een voorstander geweest van anticyclisch investeren en ook nu bewijst deze strategie weer haar waarde. Ik hoop dat er meer organisaties de ogen openen...en ben nog steeds benieuwd naar het beeld dat Twitter en Facebook zullen laten zien.

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten