Goede Doelen Twitter Top 250 [Mei 2020]

De vorige meting van de Twitter Top 250, begin februari, vond vlak voor de Corona uitbraak plaats. Deze meting zou dus een beeld moeten geven van het 'Corona-effect'. 

Eerder deze maand zagen we al de ontwikkeling van Instagram, nu is het dus tijd voor Twitter. Zijn er opmerkelijke veranderingen waar te nemen?

Samenstelling

Laat ik eens positief beginnen. Bij deze meting zijn er acht nieuwe toetreders. Die groep bestaat uit:
  • Vier nieuwe organisaties, toegevoegd omdat ze recent de CBF-erkenning verkregen: De vereniging van Voedselbanken Nederland, de Nederlandse Tuinenstichting, het Armoedefonds, en het Vicki Brownhuis. (zie toelichting Twitter Top 250 van februari 2020)
  • Eén organisatie keerde terug in de Top 250 omdat het afgelopen kwartaal wel weer actief werd: Day for Change.
  • Drie organisaties haalden eerder de Top 250 niet omdat ze te weinig volgers hadden, namelijk IBO-Nederland, Special Arts en Biblionef.
Maar zoveel nieuwe toetreders betekent meestal dat er ruimte in de lijst is ontstaan door andere effecten. Dat is nu niet anders. Maar liefst acht organisaties vielen, vooralsnog tijdelijk, uit de lijst omdat ze in het afgelopen kwartaal geen enkele tweet verzonden.

Dat zijn De Regenboogboom, Red een Kind, BiD Network, Young in Prison, Bio-Kinderrevalidatie, Family Factory, IFES Nederland, en HomePlan.

Daarnaast vielen er nog eens drie organisaties uit de waarnemingslijst omdat ze al een half jaar geen tweets meer verzenden. Dat zijn KidsRights, Stichting Van Harte en Wilde Ganzen.

Consequenties

Eén van de voor de hand liggende consequenties is een daling van de ondergrens voor opname van 324 volgers naar 275. Maar er zijn er meer.

De acht inactieven hadden bij de vorige meting samen 23.231 volgers. De 8 nieuwe toetreders voegen gezamenlijk 6.992 volgers toe aan het totaal van de lijst. Dat leidt dus tot een netto daling van 16.239 volgers.

Resultaat

Onderaan de streep groeit de Twitter Top 250 dit kwartaal met 18.311 volgers naar een totaal van 3,64 miljoen. Dat is dus een heel marginale groei.

Opmerkelijk is vooral ook de toename van het aantal accounts met een dalend aantal volgers. Dat zijn er bij deze meting 54 (was 51), maar bedenk daarbij dat de acht afvallers logischerwijs ook geen positieve ontwikkeling lieten zien en er ook nog eens zeven accounts zijn zonder groei. Dat betekent dat van de vorige Top 250 er 69 accounts geen groei laten zien!

Natuurlijk zijn er toch nog organisaties die wel (hard) groeien. Daarbij valt vooral op dat die zich allemaal in de het bovenste deel van de lijst bevinden. De Top 11 groeiers staan allemaal in de top 40.

Verschuivingen

Er zijn natuurlijk altijd een paar opmerkelijke verschuivingen in de lijst te melden:
  • DierenLot springt van positie 5 naar plek 3 in de lijst en passert daarmee Natuurmonumenten ende KNRM die een plaats zakken naar resp. positie 4 en 5.
  • Het Mauritshuis en Unicef wisselen van positie (13/14), evenals Rode Kruis en Amnesty (18/19)
  • Ambulance wens blijft doorgaan met stijgen en is inmiddels op positie 31 beland (was 34)
  • en wat lager op de lijst stijgt Het Humanistisch Verbond  van 81 naar 75
Conclusie

Terwijl Nederland zich in Corona-tijd massaal op de sociale media stort, lijkt het wel of goede doelen een terugtrekkende beweging maken. Twitter, dat al een tijd bezig is aan een 'comeback', ook in Nederland, wordt nog altijd door slechts een beperkt deel van onze branche op waarde geschat.

Wat is dat toch? Ligt het aan de persoonlijke interesse van degenen die er mee bezig zijn of verantwoordelijk voor zijn? Weet men niet hoe het in te zetten? Vind men het te arbeidsintensief? Ziet men de de opbrengsten niet of onvoldoende?

Juist in deze tijd, nu eens te meer het belang van online fondsenwerving duidelijk wordt, en sociale media een cruciale rol spelen in de groei van de 'top-of-funnel' werving (en paid search als bron wereldwijd al een tijd terugloopt in aantallen websitebezoekers voor goede doelen) zou je toch verwachten dat er meer aandacht voor zou zijn. Maar blijkbaar zijn er andere overwegingen...

Enfin, mijn klanten doen het gelukkig nog altijd wel goed en plukken er de vruchten van.

De lijst



Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .



 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter







Geen opmerkingen:

Een reactie posten