Goede Doelen Facebook Top 250 [Juni 2020]

Een nieuw kwartaal, een nieuwe meting, alweer de 36e.

De vorige meting vond plaats bij het begin van de Corona-crisis en net als bij de metingen van Instagram en Twitter, die ik eerder publiceerde, geeft deze meting dus een indicatie van het corona-effect'.

Zien we dit kwartaal opmerkelijke veranderingen?



Samenstelling

De samenstelling van de lijst kent bij deze meting weinig veranderingen. er zijn drie nieuwe toetreders en dus vallen er ook drie organisaties af. Nieuw zijn:
  • Een DIER Een VRIEND
  • De Vakantiebank
  • Voedselbanken Nederland
Afgevallen uit de lijst zijn:
  • Oogfonds Nederland
  • Stichting Hoormij
  • Evangelische Hogeschool
Het leidt tot een ondergrens voor opname van 2.869 likes. Bij de vorige meting, toen we ook al een forse sprong zagen was dit nog 2.672 likes. Bijna altijd betekent een dergelijke sprong de vooraankondiging van goed nieuws...

Ontwikkeling

Dit kwartaal groeide het totaal aantal likes van de Top 250 met 173.021 tot een totaal van ruim 11,1 miljoen likes. Dat is minder dan de reuzensprong van vorig kwartaal, zoals uit onderstaande grafiek blijkt.



Maar schijn bedriegt. Zoals vorig kwartaal al gemeld stapelden er zich toen drie grote effecten opeen. Wanner we daarvan abstraheren én in ogenschouw nemen dat de groei van het Van Gogh Museum halveerde, is dit gewoon een zeer goede groei, zelfs beter dan vorig kwartaal.

Groei en krimp

Wie profiteren van die groei? Het zijn met name de middelgrote en kleine organisaties die mooie groeicijfers laten zien, zoals deels ook blijkt uit de lijst met absoluut grootste groeiers.


Wanneer we naar de organisaties kijken die hun groei zien krimpen vallen twee zaken op.
  • Er zijn bij deze meting 36 organisaties met een lager aantal likes dan bij de vorige meting. dat zijn er beduidend minder dan in maart (46) en december (40).
  • Des te opmerkelijker is het dat 16 van de 36 krimpende organisaties in maart nog in de Top 50 stonden. Het zijn dus vooral grote organisaties die hun aantallen likes zien dalen, zoals ook uit onderstaand overzicht blijkt.

Verschuivingen

Dit kwartaal zijn er wat minder opvallende verschuiving, maar sommigen zijn toch het vermelden waard:
  • Het Rode Kruis komt de Top 10 binnen ten koste van Unicef dat naar plaats 11 zakt.
  • De Vogelbescherming klimt van 18 naar 16
  • Zuid-Hollands Landschap stijgt van 83 naar 78
  • Dokters van de Wereld gaat van 87 naar 80
  • Ecomare klimt van 97 naar 87
  • Maar de grootste sprong komt dit keer van Blijdschap voor de Dieren die van 201 naar 135 gaan, een winst van 66 (!) plaatsen.
Conclusie

Sinds begin dit jaar, al voorafgaand aan de Coronacrisis, neem ik een groei van de Facebook Top 250 waar die beduidend hoger is dan de voorafgaande periode. Het is een groei die zich eigenlijk al eind 2019 aankondigde. In de corona=periode lijkt die groei zich minimaal door te zetten, mogelijk zelfs sterker dan we eerder zagen.

Opvallend is wel dat die groei zich vooral manifesteert bij middelgrote en kleine organisaties. En ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er substantiële verschillen zijn tussen de diverse sectoren van onze branche, maar daar duik ik binnenkort dieper in.

Voor nu constateer ik vooral een hele mooie kwartaalgroei. Benieuwd naar wat de zomer brengt...

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter


Geen opmerkingen:

Een reactie posten