Facebook: Dag Likes, Hallo Volgers!

Afgelopen zomer was het een kleine mededeling. Facebook deelde mede dat ze aan het testen waren met het verwijderen van likes op pagina's en voortaan alleen nog het aantal volgers van een pagina gingen tonen. En op 6 januari kwam het bericht dat het definitief doorgevoerd gaat worden in de komende maanden.

Wat betekent dit voor goede doelen? Wat gaat er veranderen? Hoe belangrijk is deze wijziging?

En voor dit weblog...hoe nu verder met de goede doelen Facebook Top 250?

Verschil tussen likes en volgers

Laten we eerst maar eens beginnen met het verschil tussen de twee tellingen. Iedereen die naar de resultaten van de Facebook pagina van zijn of haar organisatie kijkt weet dat er altijd twee getallen vermeld worden, die bijna gelijk zijn, maar toch net anders. Wat is eigenlijk het verschil?

Van oudsher werkte Facebook met likes. Op basis hiervan werd ook de Edgerank van een pagina vastgesteld, die bepaalde welk percentage van de mensen die je pagina geliked hadden een post op je pagina getoond kregen in hun timeline. Tevens liet Facebook op een persoonlijk profiel zien welke pagina's mensen geliked hadden.

Maar mensen konden ook een pagina volgen. Ze kregen dan wel (een deel van) de berichten te zien die op de pagina gepost werden, maar hun persoonlijke profiel toonde dat niet. Als je een pagina een like gaf, werd je overigens automatisch ook volger van de pagina. Meestal hadden pagina's daardoor meer likes dan volgers.

Het was vrij eenvoudig om een pagina te 'ontvolgen', wat sommige mensen ook deden, maar je 'like' bleef dan wel staan. Later werd dat 'un-like-en' ook makkelijker gemaakt.

Het einde van de 'like'

Door dit verschil zagen - en zien we nog even - op een Facebook pagina beide getallen. Facebook besloot echter, in lijn met Instagram, dat ze het aantal volgers van een pagina een betere representatie van de populariteit van een pagina vinden dan het aantal likes. En dus is het aantal volgers het enige getal dat ze nog gaan weergeven. 

Dag Like!

Er is veel te zeggen voor de keuze van Facebook. Persoonlijk snap ik het wel en vind ik het ook wel een goede keuze. Want de huidige situatie schiep alleen maar verwarring en het kostte simpelweg ruimte. En op een webpagina, zeker in mobiele varianten, draait alles om 'real estate', de ruimte die nodig is om iets te tonen. Dan wil je niet twee vergelijkbare zaken laten zien.

Consequenties?

Maar wat betekent het nu voor goede doelen? Is dit een belangrijke ontwikkeling? 

In theorie is het antwoord vrij makkelijk. Het zal namelijk allemaal wel meevallen. 

Want het verschil tussen beide cijfers is veelal marginaal. En het aantal 'likes' zal het aantal 'volgers' wel vervangen in de Edgerank score, maar aangezien die toch al bijna geen vermeldingen in de timeline van volgers opleverde, maak dat al helemaal geen fundamenteel verschil. Immers, het organisch bereik van likes was jaren geleden al extreem laag geworden.

Waarschijnlijk, maar daar is nog geen absolute duidelijkheid over, zal het wel enig verschil gaan maken in de mogelijkheden bij het adverteren op Facebook, al dan niet in combinatie met Instagram. Dat is nog even afwachten.

Dus goede doelen, mijn advies, maak je er voorlopig vooral niet te druk over!

Facebook Top 250

En dan is er nog een klein detail dat resteert. Namelijk de lijst die ik de afgelopen 38 kwartalen, bijna tien jaar lang, gepubliceerd heb. De Goede Doelen Facebook Top 250. Die echt wel een impact heeft op onze branche, al meet ik dat alleen maar af aan het aantal vermeldingen in de diverse jaarverslagen van goede doelen en de vele vragen die er bij iedere meting over gesteld worden.

Ja, die is natuurlijk gebaseerd op het aantal likes per Facebook pagina. Maar dat is nu plotsklaps einde oefening. Dus, geen likes, geen lijst?

'Dan ga je toch gewoon over op het aantal volgers.'

Tja, maar dat zou zomaar kunnen betekenen dat ik de hele Top 250 overhoop haal. En daarnaast, wat betekent dat voor de vergelijkbaarheid met eerder metingen? Die is onmogelijk, dus heeft het dan nog wel zin? 

Eerst de feiten

Ik heb even getwijfeld, maar dacht toen...wat zijn de echte consequenties? Kan ik aannames inruilen voor feiten?

Dus heb ik een steekproef genomen (n=50) om te zien wat het nu echt betekent. Ik heb de eerste 25 van de Top 250 bekeken en de nummers 201 tot 225. 

Wat is dan het echte verschil tussen het aantal likes en het aantal volgers?

Nou, dat leverde opmerkelijkere resultaten op dan ik tevoren ingeschat had. Maar goed dat ik dit dus even deed.

Dit zijn de resultaten, waarbij een negatief getal betekent dat er minder volgers dan likes zijn en een positief getal dat er meer volgers dan likes zijn op een Facebook pagina.

  • Het verschil tussen het aantal likes en volgers is in totaal - 1,17%. Er zijn dus iets minder volgers dan likes in de steekproef.
  • Wat gelijk opvalt is dat het procentuele verschil veel sterker schommelt binnen de individuele organisaties. De grootste verschillen zijn - 5,2% versus + 9,3%. 
  • Van de vijftig organisaties zijn er 21 die een negatief percentage hebben, 29 hebben een positief percentage.

Maar toen ging ik kijken naar het onderscheid tussen de twee bovengenoemde groepen en dat leverde een totaal ander beeld op. Waarbij groep I de nrs. 1 tot 25 in de oude lijst zijn en Groep II de nummers 201 tot 225 in de oude lijst.

  • Waar groep I, die natuurlijk veel groter is qua volume, uitkomt op een gemiddelde daling (-1,24%), komt groep II uit op een stijging (!) van 3,18%. Voor groep II pakt deze switch dus goed uit, voor groep I daarentegen zeker niet.
  • Dat effect wordt nog veel sterker wanneer ik waarneem dat deze wijziging in groep I voor 17 van de 25 organisaties slechter uitpakt, terwijl dat in groep II voor slechts 4 van de 25 een verslechtering is.

Dat brengt mij dus al snel tot de conclusie dat de last voor organisaties met een grote Facebook pagina beduidend groter is dan de de last voor organisaties met een kleinere Facebook pagina. Sterker nog, de kleinere pagina's profiteren er in vrijwel alle gevallen van.

Het gaat ook tot enige verschuivingen in de Top 250 leiden. Dat is (helaas) onvermijdelijk. 

Het lijkt nu mee te vallen, maar de belangrijke disclaimer is natuurlijk dat dit gebaseerd is op een steekproef. Over zes weken (rond 1 maart) zullen we zien wat de echte consequenties zijn.

En nu? Wat concluderen we hieruit?

Facebook voert een wijziging door en of we willen of niet, we lopen er achteraan en hebben maar te volgen. Vooralsnog is Facebook veel te belangrijk voor goede doelen om te concluderen dat we dan maar niet meer meedoen. Wat we er ook van vinden.

Zoals ik al schreef, ik kan er best mee leven. Alhoewel het betekent dat ik de Top 250 over enkele weken 'opnieuw uit zal moeten vinden' (niet lachen, het valt wel mee, ik maakte me meer zorgen dan nodig), vind ik het persoonlijk vooral jammer dat de jarenlange vergelijking overboord gezet moet worden. Ik ben aangeland bij een nieuw nulpunt, een gedwongen trendbreuk.

Veel belangrijker is de consequentie voor goede doelen. En die lijkt voor grote goede doelen pagina's tot een kleine daling te leiden, alhoewel er enkelen zijn die in absolute aantallen toch best een serieuze achteruitgang ervaren. Vooralsnog lijken de kleinere pagina's in meerderheid hier beter uit te komen.

Tot op heden, 16 januari 2021, is de wijziging in Nederland nog niet doorgevoerd. Maar het komt, of we willen of niet. Dus per 1 maart pas ik in ieder geval de Top 250 aan. En voor de diverse goede doelen blijf ik natuurlijk monitoren wat de gevolgen zijn.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten