Goede Doelen LinkedIn Top 100 [Aug 2021]

Het paradepaardje van de sociale media voor goede doelen is de afgelopen jaren absoluut LinkedIn. De groeicijfers waren opmerkelijk goed. Het was dan ook voor de hand liggend om in mei te besluiten de halfjaar metingen om te zetten naar kwartaalmetingen. 

Dat levert bij deze meting een interessant moment op, omdat we zowel een kwartaal, een halfjaar als een jaarvergelijking kunnen maken en een volledig beeld kunnen krijgen van de ontwikkeling.

Samenstelling

Bij deze meting verandert de samenstelling van de Top 100 nauwelijks. De waarnemingsgroep is onveranderd. De ondergrens voor opname stijgt van 1.827 naar 1.985 volgers, waardoor Landschap Overijssel net uit de Top 100 valt en Wilde Ganzen haar plek inneemt.

Resultaat

Het totaal aantal volgers van de Top 100 bedraagt bij deze meting 901.690, een toename ten opzichte van mei van 5,6%. 

Dat lijkt niet zo veel, maar om een helder beeld te krijgen - we weten immers dat in de zomerperiode de groei altijd wat lager is - is het veel interessanter om de groei van de periode februari - augustus te vergelijken met het halfjaar ervoor. 

Welnu, in de periode aug '20 - feb '21 nam het aantal volgers van de LinkedIn top 100 toe met 107.566, een groei van 15,9% ten opzichte van het voorliggende half jaar. Nu is de groei sinds februari '21 118.031, wat zich vertaalt in een procentuele toename van 15,1%. 

In absolute aantallen constateer ik dus een toename van de groei, maar omdat de basis nu eenmaal steeds hoger wordt, levert het een kleine procentuele afname van het groeicijfer op.

Laat die getallen even bezinken...een toename van ruim 15% per half jaar (33,4% in een jaar!), dat is extreem hoog. Het aantal volgers op LinkedIn, bepaald toch niet een nieuw, 'hip' sociaal medium, ontwikkelt zich plotseling razendsnel.

Verschuivingen

Verschuivingen zijn er natuurlijk genoeg in de lijst. Dat is ook niet zo vreemd als de onderlinge verschillen (nr. 48 op de lijst heeft minder dan 5.000 volgers en de nr.100 bijna 2.000) erg klein zijn en er gemiddeld 480 volgers per kwartaal per organisatie bijkomen.

De opvallendste veranderingen zijn bij deze meting:

  • Ambulancewens gaat van 12 naar 10, ten koste van Cordaid en Oxfam die een plekje zakken.
  • IVN schuift van 14 naar 13, ten koste van Het Vergeten Kind
  • Milieudefensie gaat van plek 33 naar 29
  • Trees for All gaat van 62 naar 55
  • De Vlinderstichting gaat van 63 naar 58
  • Zuid-Hollands landschap gaat van 80 naar 76
  • en Balans gaat van 98 naar 92

Conclusie

De groeicijfers van LinkedIn zijn nog altijd spectaculair. Na bovenstaand analyse behoeft dat geen verder betoog. Wat mij nog altijd veel meer interesseert is het waarom en vooral 'waarom nu?'. 

Daar heb ik nog altijd geen sluitend antwoord op. LinkedIn bestaat al sinds 2003, dus kun je het moeilijk als 'the next shiny object' bestempelen. Maar de cijfers lijken er wel op te wijzen dat het plots als zodanig beschouwd wordt. En dan is het de vraag of we hier als branche lijden aan 'shiny object syndrome' of dat er een daadwerkelijk toegevoegde waarde is voor goede doelen die de deze groei rechtvaardigt. 

De meningen daarover lopen sterk uiteen. Waar sommigen stellen dat het totaal oninteressant is, zijn anderen ervan overtuigd dat LinkedIn het nieuwe Facebook is en dat ze hier nu absoluut een vooraanstaande positie moeten bewerkstelligen. 

Wie er gelijk heeft? De tijd zal het leren...

De lijst


 

Vragen of opmerkingen of wil je ook in de lijst? Lees eerst de pagina met informatie over opname en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten