De economische theorie van Transactiekosten* stelt dat er naast 'Productiekosten' ook kosten zijn die verbonden zijn aan de totstandkoming en instandhouding van een economische relatie tussen twee instituties, of het nu de relatie van de leverancier van onderdelen met een autofabrikant betreft of een leverancier van diensten aan een charitatieve instelling. Hoe hoger de transactiekosten, des te meer de keuze naderbij komt om het 'zelf te doen'.
De literatuur onderscheidt 5 factoren die bepalend zijn voor de hoogte van de transactiekosten:
1. Frequency
De frequentie van een aankoop is van belang, omdat een zeldzame aankoop (bijvoorbeeld een pand), hoge transactiekosten met zich meebrengt omdat het nu eenmaal iets is wat je nauwelijks koopt en waarover je over weinig kennis beschikt. Het is immers niet je 'core business'. Het loont als koper ook minder de moeite er veel tijd en geld in te steken, zeker als de waarde van het product of de dienst niet heel hoog is. Naarmate de frequentie van de aankoop toeneemt en de waarde groter is, ben je bereid meer kennis over het product of de dienst op te bouwen.
2. Specificity
3. Uncertainty
4. Bounded Rationality
5. Opportunistic Behavior
Waar één van de partijen over marktmacht beschikt, is er altijd het risico van opportunistisch gedrag. 'Ik kan extra kosten in rekening brengen omdat ik de enige aanbieder ben, of omdat de klant toch niet bij me weg kan, omdat de kosten van switchen voor de klant erg hoog zijn'. Het omgedraaide geldt ook. 'Er zijn zoveel potentiële leveranciers dat ik degene die ik de opdracht gun tot aan het randje (of zelfs er overheen) uitpers. En als hij/zij dat niet langer volhoudt, ga ik door naar het volgende slachtoffer.' Ook zijn er natuurlijk nog veel zwartere scenario's denkbaar, zoals liegen en bedriegen.
Het samenspel van deze 5 factoren is bepalend voor de hoogte van de transactiekosten en daarmee dus bepalend voor de keuze tussen 'zelf doen' en 'uitbesteden' (Make/Buy).
Maar 'zelf doen' is ook bepaald niet gratis. Daarvoor is arbeid nodig, dus medewerkers, huisvesting, kennis, infrastructuur, mogelijk productiemiddelen en als het enigszins omvangrijk is, dan wel tijdelijk van aard, zijn er ook opstart- en afbouwkosten en is er mogelijk additionele aansturing nodig. Daarnaast moet er ook nog een 'leereffect' ingepland worden, niet alles is op dag één immers meteen succesvol!
Heeft het dan zin om je inkoop met meerdere organisaties te bundelen? Soms wel, maar zeker niet altijd. Want er kan door bundeling ook een onevenwichtige marktverhouding ontstaan. Dat is op de korte termijn misschien aantrekkelijk, want er ontstaat meer marktmacht, maar kan op de langere termijn ook juist tegen je werken. Je creëert zo, als je niet uitkijkt, en daar zijn veel voorbeelden van, je eigen monopolist aan de andere kant van de tafel, die niet echt meer gebaat is bij innovatie, 'want ze kunnen toch niet weg'.
Daarnaast leidt inkoop-bundeling tot gezamenlijke afname van een identiek product, hetgeen tot nivellering leidt en daardoor een status quo in de onderlinge verhoudingen bewerkstelligt.Wat natuurlijk alleen een issue is als het een product betreft dat beoogt onderscheid te maken.
Daarnaast leidt inkoop-bundeling tot gezamenlijke afname van een identiek product, hetgeen tot nivellering leidt en daardoor een status quo in de onderlinge verhoudingen bewerkstelligt.Wat natuurlijk alleen een issue is als het een product betreft dat beoogt onderscheid te maken.
Beperkte bundeling, een aantal kleinere partijen die zich gaan gedragen als één van de groten, werkt dan weer wel. Mits ze binnen de samenwerking natuurlijk op één lijn blijven en gezamenlijk leren, dus geen bevordering van eigenbelang nastreven binnen de coalitie.
In een volgende post kom ik terug op de consequenties van het samenspel tussen deze 5 factoren voor besluitvorming in de goede doelen sector.
----------
* Williamson, O.E. 1985. The economic institutions of capitalism : Firms, markets, relational contracting. New York, NY: Free Press.
Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl
Blijf op de hoogte van elke nieuwe publicatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten