3e meting Twitter ontwikkeling Goede Doelen

Het is weer bijna zover! Later deze week wordt voor de derde maal de lijst van de Top 250 Nederlandse Goede Doelen op Twitter gepubliceerd. 

Maar eerst maar eens een blik op de algemene ontwikkelingen. Wat is er tussen de vorige meeting en nu gebeurd met de groep organisaties die we al sinds mei 2011 volgen, de Top 100? 


In mei publiceerde Fundraiser Online voor de eerste keer een overzicht van de Twitter prestaties van de grootste 100 goede doelen van Nederland. Die lijst vindt je hier: De Nederlandse Top 100 goede doelen op Twitter.

Vervolgens heb ik in augustus van dit jaar (een kwartaal later dus) opnieuw naar de resultaten gekeken en de lijst tevens uitgebreid naar 200 organisaties. De Goede Doelen Twitter Top 200

Dit kwartaal zal ik de lijst uitbreiden naar 250 organisaties.  Die komt later deze week. Maar eerst een blik op de groep die al sinds mei gevolgd wordt. Wat zijn de recente ontwikkelingen in het algemeen?

Participatie

Onder participatie verstaan we het percentage organisaties met een actief Twitter account:


Ten opzichte van de afgelopen periode kwamen er 2 accounts bij, wat het totaal op 89 bracht. Maar een aantal daarvan is niet of nauwelijks als actief te bestempelen. Er waren namelijk 7 organisaties die in het afgelopen kwartaal minder dan 6 tweets verzonden! 

Aantal Volgers


Het aantal volgers ging van 116.535 naar 140.498,  een stijging van 20,56% en dus iets minder dan het de stijging in het vorige kwartaal (23,7%).

Aantal Tweets


Het aantal tweets van de Top 100 ging van 55.419 naar 69.850, een stijging van 14.431 oftewel 26,04%. Omdat het in mei niet vastgelegd is kunnen we er nu nog weinig over zeggen of dat meer of minder is dan het kwartaal ervoor.

Inspanning
  • Gemiddelde verstuurde een organisatie dus 176 tweets in dit kwartaal
    • Opgemerkt moet worden dat 29 organisaties dit gemiddelde overschreden.
    • Dit gemiddelde komt neer op nog geen 2 tweets per dag (1,96 per dag) per organisatie.
Over effectiviteit
  • We kunnen dus zeggen dat in dit kwartaal iedere Tweet een organisatie gemiddeld 1,66 nieuwe volger opleverde.
Tot Slot

Zagen we dat in augustus de Top 100 nog goed was voor 70% van alle volgers, dat percentage is inmiddels gedaald naar 68,8% . De Top 100 lijkt dus iets te vertragen, maar de onderlinge verschillen zijn groot zoals we later zullen zien!


Volg je FundraiserOnline al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen