30x Pinterest inspiratie voor goede doelen!

Pinterest is hot, ook in Nederland! Inmiddels zijn er maandelijks 200.000 unieke Nederlandse bezoekers. Dus is het niet verwonderlijk dat ook in Nederland worden steeds meer goede doelen actief worden op Pinterest. 

Een vraag die nu regelmatig bij mijn klanten terugkeert luidt: 'Ik vind het leuk, maar heb eigenlijk geen idee wat wij er als organisatie mee aan moeten vangen.' En dat terwijl er juist ontzettend veel mogelijkheden zijn met Pinterest. Daarom maar eens wat inspirerende ideeën voor goede doelen op een rijtje. Hoe zou je Pinterest kunnen gebruiken?

  1. Visual Branding
    • Pinterest geeft je de mogelijkheid om een visuele weergave van je branding te tonen. 'Dit is waar we voor staan!' Een krachtige manier om mensen letterlijk 'een beeld' van je organisatie te geven. 
  2. Laat je projecten zien
    • Een project gaat leven als je beelden kan laten zien van het project. Maak een board aan voor een project en geef regelmatig visuele updates van de voortgang van het werk en de impact die je realiseert. Zo zien mensen wat je bereikt.
    • Een variant: een wekelijks update van bijvoorbeeld de bouw van een ziekenhuis, steeds vanuit de zelfde plek gefotografeerd.  
  3. Verkoop producten
    • Pinterest heeft ingebouwde faciliteiten voor productverkoop. Dus ook voor kalenders, kaarten, fair-trade goederen enz. 
  4. Vertel je historie
    • Veel organisaties hebben een indrukwekkende historie, waarvan meestal heel wat beeldmateriaal te vinden is. Een board met een historisch overzicht van je hoogtepunten, de belangrijke momenten voor je organisatie inspireert velen!   
  5. Organiseer een wedstrijd
    • Maak een open board en vraag mensen om een beeld te pinnen rondom een specifiek onderwerp waar je aandacht voor wilt hebben. Wie heeft de leukste clown-outfit? Denk wel aan een gepaste beloning!
  6. Test campagne ideeën
    • Pinterest biedt je de mogelijkheid om de aantrekkelijkheid van bijvoorbeeld campagne beelden te testen. Wat wordt meer 'ge-repinned' of geliked? Hiermee is het een goede testomgeving.
  7. Maak een geefladder!
    • We kennen het al heel lang uit ander fondsenwervende kanalen, maar maak ook eens een board waarin je laat zien wat er met een donatie gedaan kan worden. 'Met 10 euro kunnen we dit doen....' Wees wel consequent met wat je communiceert in andere campagnes!
  8. Informeer donoren over resultaten
    • Laat resultaten letterlijk zien, door voor/na foto's van een situatie.
    • Laat zien wat met donaties gerealiseerd wordt, maar ook wat er nog gedaan moet worden.  
  9. Doe onderzoek
    • Voordat je aandacht aan een onderwerp besteed doe je er goed aan om op Pinterest eens een 'rondje langs de velden' te maken. Wat doen anderen, hebben organisaties al eerder gedaan. Voordeel is dat je gelijk hun campagne invulling ziet.  
  10. Geef voorlichting
    • Vertel door beelden hoe mensen iets moeten gebruiken. Denk maar eens aan een AED instructie of een infographic met belangrijke achtergrondcijfers over een campagne onderwerp. 
  11. Creëer een board voor je evenementen
    • Maak een speciale board aan voor evenementen, waar jij, maar ook anderen, hun foto's van het evenement weg kunnen zetten. 
    • Hier kun je ook visuele links naar alle actiepagina's van actievoerders op de verschillende actieplatformen verzamelen als het niet je eigen evenement is.   
  12. Schenk aandacht aan vrijwilligers
    • Zet de mensen die veel werk verzetten voor je organisatie eens in het zonnetje met een serie mooie portretten.
  13. Schenk aan dacht aan het werk van vrijwilligers
    • Laat actievoerders zien die campagne voeren
    • Laat foto's van collectanten zien die voor je langs de deuren gaan.
    • Verzamel beelden van hulpverleners die aan het werk zijn  voor jouw organisatie
  14. Plaats ingezonden tekeningen van kinderen
    • Veel organisaties ontvangen regelmatig tekeningen van kinderen. Scan ze en maak er een mooie board van. Het toont de betrokkenheid. En het nodigt anderen uit om ook te laten zien dat ze betrokken zijn!
  15. Geef tips
    • Vertel mensen met tips hoe ze 'beter kunnen leven', bijvoorbeeld door foto's van creatieve oplossingen voor alledaagse dingen in huis. Denk eens aan simpele vragen als: 'Hoe kom ik op biologische wijze van de mieren in de keuken af', tips voor het besparen van elektriciteit of water.     
  16. Breng je behoeften/wensen in beeld
    • Leuk idee voor kleine(re) organisaties: Maak een 'wish-list' , een verlanglijst met zaken die je nodig hebt, zoals telefoons, computers, stoelen, een airco, een koelkast, enz. 
  17. Publiceer testimonials
    • Denk eens aan een 'fotoboard van deelnemers aan een actie of evenement, voorzien van een enkele quote'.
    • Of  een board met foto's van mensen die dankzij de steun van je donateurs geholpen zijn.  
  18. Geef een kijkje achter de schermen
    • Organiseer je een evenement? Laat eens zien hoe de voorbereiding plaats vond, wat er achter de schermen gebeurde, wie er bij betrokken waren. 
  19. Maak een 'fun board'.
    • Niet alles hoeft even serieus te zijn. Verzamel eens creatieve bewerkingen van je logo, bloopers van je organisatie of maak als organisatie die campagne voert 'tegen iets' een board met stopborden?   
  20. Val op! Organiseer je boards 'anders' dan gebruikelijk is. Wees creatief.
    • Soms zijn onderwerpen voor de hand liggend, maar kun je op Pinterest toch aandacht krijgen door iets te laten zien op een anders dan gebruikelijke wijze. Als dierenwelzijn organisatie beelden van katten verzamelen is niet bijzonder, maar wel als je alleen beelden van rode katers verzamelt en ze binnen je board ordent op kleur.
    • Een andere creatieve invalshoek is inzoomen om details. Geen board met vogels, maar met snavels, of een board met traditionele sieraden die kinderen wereldwijd dragen.      
  21. Verzamel ideeën van anderen
    • Vraag anderen om je te helpen door voorbeelden rondom een bepaald thema te pinnen. Stel dat je een campagne voor betere toegankelijkheid van het openbaar vervoer wilt maken, vraag mensen dan om 'moeilijke situaties' te pinnen.    
  22. Maak een video-board.
    • Pinterest biedt niet alleen de mogelijkheid om beelden te pinnen, ook video's kunnen gepind worden. Denk eens aan een board met video-testimomials van donateurs of vrijwilligers.   
Dat zijn er 29...De 30e laat ik aan jullie! Voeg ze toe in de comments... 



Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen: