Beelden zijn steeds belangrijker!

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden! Het is een oud gezegde, maar gaat tegenwoordig nog sterker op dan ooit tevoren. Beelden zijn een onmisbaar element in een moderne communicatiestrategie, ook voor een goed doel. 

Beelden worden ook steeds belangrijker naarmate de sociale media zich verder ontwikkelen. Het is een trend die niemand meer zal ontkennen. Maar doen we er ook echt wat mee? Zijn we er als organisaties bewust mee bezig? Of hangt het er maar een beetje bij? Tijd om eens wat meer aandacht te besteden aan beeldgebruik, want er valt nog een wereld te winnen!

Juist in online communicatie zien we het belang van beelden steeds verder toenemen. In bestaande sociale media als Facebook en Google+ wordt er steeds meer plek voor ingeruimd, Het is niet voor niets dat Facebook onlangs de switch naar Timeline gemaakt heeft.


Daarnaast zijn er vele photosharing websites als Flickr, Picasa, Photobucket en talloze anderen. Ook mobiel wordt het steeds belangrijker. Kijk maar naar de stormachtige ontwikkeling van apps als Instagram en de recente reactie van Facebook daarop, Facebook Camera.

En dan is er natuurlijk ook nog de explosieve ontwikkeling van Pinterest.

Het zijn allemaal duidelijke signalen dat het belang van goede beelden snel toeneemt. Maar is dat ook in jouw organisatie het geval?  

Voor goede doelen telt vooral het belang van 'visual storytelling', het vertellen van je verhaal door middel van beelden. Met beelden kun je vaak meer duidelijk maken. We weten ondertussen immers dat:
  • Artikelen met beelden veel meer gelezen/ bekeken worden. (94% + gemiddeld volgens onderzoek van Skyword)
  • Product foto's leiden tot een veel sterkere aankoop impuls.
  • Foto's de meeste likes op van alle updates op Facebook krijgen.
Okay, beelden zijn dus belangrijk in je content management strategie.

Maar waar moet je dan aandacht aan besteden?

Het begint natuurlijk met de kwaliteit van je beelden. Georgetown University heeft daar recent onderzoek naar gedaan bij 140 Amerikaanse goede doelen en geïnventariseerd war die allemaal tegen liepen. Ze hebben een e-book gepubliceerd over hoe het zou moeten.

Je vind het hier: Communicating Via Imagery. Ik raad het je aan het eens door te nemen.

Katya's Non Profit Marketing Blog , dankzij wie ik me van dit e-book bewust werd, wees in een eerder post ook op drie cruciale fouten die je niet moet maken bij het communiceren via beelden:
  • Let op bijschriften, een beeld zonder bijschrift wordt minder begrepen en bijschriften worden sowieso beter gelezen dan tekst.
  • Uit onderzoek blijkt dat je beelden beter rechts dan links kunt plaatsen! (Oops, moet ik zelf toch eens beter op gaan letten!)
  • Beelden moeten relevant zijn. Irrelevante beelden leiden de lezer enkel af.
Dit zijn wat mij betreft echter de belangrijke punten die je wel moet doen:
  • Voor Goede Doelen is het vooral belangrijk dat ze een beeldbibliotheek opbouwen. Het belang van een goede beeldbibliotheek is groot. Het voorkomt dat er een allegaartje aan kiekjes gepubliceerd wordt, en zorgt ervoor dat er, ook bij hoge tijdsdruk, een consistent beeld van je organisatie weggezet wordt.
  • Daarnaast loont het de moeite om te investeren in het testen van beelden. Wat werkt voor je achterban, waar reageren ze op? Fotokwaliteit druk je namelijk ook uit in termen van 'engagement'. Organisaties die dit goed begrijpen zijn in staat om veel meer mensen aan zich te binden. 
  • Belangrijk bij het tonen van beelden is ook dat ze 'uniek' zijn voor je organisatie. Idealiter wil je beelden tonen waarvan iedereen die ze ziet meteen bedenkt dat ze van jouw afkomstig zijn. dat gaat je met stockfotografie niet lukken. Zorg dus dat je eigen materiaal hebt.
  • Hoe logisch het ook is om iedereen die een project bezoekt een camera mee te geven, het is verstandig om het belang van professionele fotografie niet te onderschatten. 
  • Houd rekening met de technische beeldkwaliteit. Gebruik scherpe foto's met een hoge resolutie!
  • Zorg bij online gebruik dat je je beelden goed 'tagt', voorziet van zoektermen, waar mensen ook daadwerkelijk op zoeken, zodat je beelden hoog scoren in zoekmachines. Zo haal je een veel hoger rendement uit je beelden.        
Investeren in beeldmateriaal loonde altijd al de moeite, maar het belang wordt met de dag groter. Bedenk echter wel dat ook hier (weer) geldt dat wanneer je beelden inzet in sociale media, het materiaal moet zijn dat anderen aanspreekt. En dat is niet noodzakelijk hetzelfde als hetgeen je als organisatie wil vertellen!

Foto's kunnen emotioneren en een reactie oproepen. Dat is voor ieder goed doel een krachtig wapen. Besteed er dan ook de gepaste aandacht aan! 


Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Hi Walter,

    goed dat je dit onderwerp op je blog aankaart! Dit klinkt voor mij, namens BrandOutLoud - www.brandoutloud.org - als muziek in de oren. Krachtige beelden spelen een essentiële rol in een effectieve communicatie: 'visualise to persuade'. Nu nog meer dan ooit.

    Naast je waardevolle advies over het creëren van een eigen beeldbank, unieke en kwaliteitsbeelden vul ik dit graag aan met twee punten.

    1) maak onderscheid tussen je eigen communicatie (corporate) en documentaire beelden.
    Het laatste wordt meestal gebruikt als corporate. Echter vertellen ze een verhaal van de mensen of het programma waarom het gaat. Niet zozeer de kern(waarden) waar de organisatie voor staat. In ons werk maken wij hier zeer bewust een onderscheid in. Corporate beelden vind je terug in de huisstijl, als in de lay-out van de website, terwijl documentaires een uitstekende aanvulling zijn voor verslagen, rapportages of als visual story op site e.d.

    2) maak geen gebruik van stereotype zielige beelden, zoals het huilende afrikaanse kindje met vliegen om zijn ogen.
    Menig fondswerver zal deze stelling verwerpen, immers blijkt dat dit het meeste geld oplevert. Ja, op korte termijn. Na meer dan 60 jaar deze beelden gebruikt te hebben, heeft t echt zijn geloofwaardigheid verloren. Niet alleen is het in strijd met de organisatie - als merk. Sterker nog het is respectloos voor de mensen om wie het gaat. Als goed doel/ NGO moet je hierin je verantwoording in nemen. Laat de kracht van mensen zien. Zie: http://www.viceversaonline.nl/2011/11/‘misselijk-van-afrika’/

    Ik hoor graag hoe jij - en anderen - hierover denken!

    Groet,
    Judith

    Oprichter/ Directeur BrandOutLoud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Judith,

    Dank voor je reactie!

    In reactie op je aanvullingen:

    Met je eerste punt ben ik het wel eens, maar vergeet niet dat die documentaires wel degelijk een goed beeld van je corporate values kunnen geven. Organisaties als Greenpeace, Amnesty en het Rode Kruis zijn er zeer goed is dit volledig met elkaar te verweven.

    Het tweede punt is een lastigere. Als fondsenwerver blijf ik er op wijzen dat je om iemand te overtuigen met die persoon wel een probleem moet delen, dus overeenstemming moet hebben over de noodzaak tot handelen, anders heeft het aandragen van een oplossing geen zin. De net zo stereotype beelden van de lachende afrikaanse kindjes dragen daar ook weinig aan bij, je moet het probleem wel echt onder de aandacht brengen en dus benoemen en tonen. Dat het echter wel creatiever moet dan een huilend kind met vliegen om z'n ogen, ja dat ben ik volledig met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen