Goede Doelen Facebook Top 250 [Mrt 2013]

Goede Doelen investeren steeds meer tijd en geld in sociale media. Het is niet verwonderlijk dat Facebook voor de meeste organisaties daarbij prioriteit nr. 1 is.  Dus blijft het interessant om te kijken naar de ontwikkeling van Goede Doelen op Facebook. 

Voor de 7e keer zet Fundraiser Online daarom de grootste 250 goede doelen op Facebook op een rijtje. Wie komen erbij, wie vallen er af en wie stijgen snel? Je vindt het antwoord hier...


Ook deze meting leidt weer tot grote veranderingen. Vooral een forse uitbreiding van de lijst met gevolgde organisaties. De belangrijkste oorzaak is gelegen in een tweetal elkaar versterkende effecten:

I.    Een nieuw jaar, dus de grondslag wijzigt. Dat is vanaf deze meting de CBF lijst van 2011. Deze lijst verschilt nog al fors van die van 2010.
II.   Omdat de organisaties die in 2010 in de Top 250 van het CBF stonden nog steeds gevolgd worden, was ik praktisch genoodzaakt bijna 350 organisaties te bekijken. Vooruit, toen heb ik ze allemaal maar meegenomen, met als gevolg dat ik nu een lijst van ruim 400 organisaties volg.

Nieuwe toetreders

De uitbreiding van de lijst heeft tot gevolg dat er heel wat nieuwe toetreders zijn,  22 om precies te zijn. Daarnaast was er één organisatie die van naam veranderde (Astmafonds werd Longfonds), waardoor de naam van de pagina ook wijzigde.

Afvallers

Over de organisaties die uit de Top 250 vielen valt ook wel iets te melden. Eén organisatie ging failliet (Stichting Memorabele Momenten) en één organisatie viel af door fusie (Revalidatiefonds en Fonds Verstandelijk Gehandicapten fuseerden tot 'Meedoen Mogelijk Maken', alleen FVG is opgenomen). De rest viel af omdat ze simpelweg onvoldoende likes hadden of in 2010 en 2011 niet rapporteerden aan het CBF.  

Aandacht voor de de Timeline cover

Deze keer heb ik extra aandacht besteed aan de Timeline cover. Het was me al eerder opgevallen, maar het is echt onbegrijpelijk dat er nog steeds zoveel goede doelen zijn die zich niet aan de Facebook Guidelines voor pagina's houden. Bij 39 organisaties in deze lijst, waaronder 10 van de top 40 (!), voldoet de cover niet aan de regels. Dit is wat ik tegenkwam en wat dus niet mag:

1. Meer dan de maximale 20% tekst! (Let op: geldt ook voor tekst in een foto!)
2. Toch een URL in de foto vermeld! (Let op: iedere URL is verboden!)
3. Een 'call to action' opgenomen! (Dus ook geen 'doneer nu', 'steun ons' of een oproep voor deelname aan een evenement)
4. Een pijl naar de 'like' button! (of een andere tab!)

Je moet het echt zelf weten, maar je neemt wel een ongelofelijk risico! Facebook heeft namelijk het recht (en heeft dat recht ook al uitgeoefend) om je pagina zonder waarschuwing vooraf te sluiten! Je zal maar een pagina met 70.000 likes hebben...

Slordig

Een ander punt bij die Timeline covers is de slordigheid. Niet passende foto's, tekst onder het logo plaatsen, halve hoofden....ik ben echt de gekste dingen tegengekomen, 19x om precies te zijn. Om het maar niet te hebben over organisaties die nog steeds het logo niet passend gemaakt hebben....hoe moeilijk kan het zijn!

Het resultaat

Tsja, bij de vorige meting gingen we door het memorabel aantal van 1 miljoen likes. Zoiets gaat natuurlijk niet ieder keer. De teller staat nu op 1.205.657 likes. Een groei van 19,7%. Procentueel een achteruitgang, maar in absolute aantallen het op één na beste kwartaalresultaat ooit.

Grote Groeiers

Ook dit kwartaal zijn de grootste groeiers op een rijtje gezet. Waarbij World Press Photo en het Van Gogh Museum er met kop en schouders bovenuit steken.



Top 10

In de Top 10 veranderde niet zoveel. World Press Photo en Wereld Natuur Fonds wisselden van plek, evenals Pink Ribbon en Dress Red Day. WSPA verloor net de 10e plek aan Amnesty International    
 
Snelle stijgers

Ook dit kwartaal waren er weer snelle stijgers. Dit is de Top 10:



En verder...
  • ...is Fairfood als eerste de 100.000 likes gepasseerd;
  • ...zijn er inmiddels al 24 goede doelen met meer dan 10.000 likes, dat waren er 20;
  • ...is de grens van 1.000 likes is door 118 goede doelen geslecht, dat waren er 98;
  • ...neemt het aantal organisaties met een Facebook Pagina nog altijd toe:
    • Van de top 100 eigen fondsenwervers heeft nu 95% een pagina (was 94%);
    • Van de top 250 eigen fondsenwervers heeft nog altijd maar 88,4% een pagina, maar dat ligt vooral aan de nieuwe toetreders. 

De volledige lijst:



Vragen over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier, evenals de toelichting hoe je jouw organisatie ook kan laten opnemen in de lijst.



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen