Instagram voor goede doelen

Afbeeldingen worden steeds belangrijker in online communicatie, zeker in de sociale media. De snelle groei van Instagram is dan ook geen verrassing.

Daarmee wordt Instagram voor goede doelen ook in Nederland een interessant medium om in te zetten in hun online communicatie. De meeste goede doelen doen er echter nog niets mee.Het wordt hoog tijd om daar verandering in aan te brengen

Daarom heb ik alles wat je moet weten om als goed doel te starten met Instagram op een rijtje gezet.

Het belang van beelden

'Visual storytelling' is in sociale media steeds belangrijker geworden en dat belang zal ongetwijfeld nog verder toenemen. Deze presentatie vat dat goed samen:



Over Instagram

Instagram is ooit begonnen als een gratis app voor iPhone, bedoeld om foto's te bewerken en vervolgens te delen via Instagram zelf of andere sociale netwerken. Inmiddels bestaat Instagram ook voor Android en Windows Phone. Instagram werd in april 2012 overgenomen door Facebook.

Instagram is zo populair geworden dat de website wereldwijd de 33e plaats bezet, in Nederland plaats 34. (bron: Alexa) Instagram heeft recentelijk bekend gemaakt wereldwijd over 200 miljoen actieve gebruikers te beschikken.

Het succes van Instagram mag blijken uit een recent onderzoek van Forrester, dat het platform 'The King of Engagement' doopte.   

Succesfactoren

De kracht van Instagram is de mogelijkheid om een verhaal te vertellen terwijl het gebeurt. Ideaal om bijvoorbeeld te rapporteren over een evenement. De dominante gebruikersgroep, vrouwen tussen 18 en 29 jaar, is heel actief en reageert snel, zeker op berichten van goede doelen.

Hoe je hiervan het beste gebruik kan maken wordt goed toegelicht in deze post:
5 nonprofit tips for winning at Instagram

Ook deze 6 tips van Jeff Bullas zijn de moeite meer dan waard.

Tools om afbeeldingen te bewerken

Er zijn ongelofelijk veel tools, voornamelijk apps, om afbeeldingen te bewerken beschikbaar. Een paar die het aanraden waard zijn:
  • Pixlr-o-matic
  • Photoshop Express 
  • Color Splash
  • InstaFrame
Voorbeelden van goede doelen

Natuurlijk zijn er altijd 'early adopters', zo ook onder de goede doelen. Je kan snel leren door goed af te kijken, dus neem eens een kijkje bij deze voorgangers:
Het Instagram account managen

Net als vele andere sociale media blinkt Instagram niet uit in gebruiksgemak vanuit het perspectief van een social media manager. Er zijn echter een aantal tools op de markt die in dit gat gesprongen zijn. Mijn huidige favoriet is Iconosquare (vroeger 'Statigram' genaamd).

Groot voordeel is het verbeterde inzicht in volgers/gevolgden, een eenvoudigere manier om te reageren op commentaar en de beschikking over statistieken. Maar vooral de toegankelijkheid als je eens niet met je mobiel in je hand wenst te staan.

Natuurlijk kan je voor statistieken altijd naar de rapportages van Simply Measured, dus ook voor Instagram.

Handig

Tot slot nog een cheat sheet, zodat je de Instagram formaten bij de hand hebt. Aanvullende informatie over afmetingen kan je hier vinden.





Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen