Goede Doelen Twitter Top 250 [Aug 2017]

De zomermeting van de Twitter Top 250 is de traditionele 'komkommertijdmeting'. Er gebeurt in de zomermaanden weinig in goede doelen land, zou je zo zeggen. Wat feitelijk natuurlijk niet waar is, maar we lijken wel een collectieve communicatiepauze te nemen.

Ook dit jaar is dat beeld onveranderd, waarbij enkele uitzonderingen de regel bevestigen...

Samenstelling

In de samenstelling veranderde weinig dit kwartaal. Er keerden drie organisaties terug in de Top 250 omdat ze, in tegenstelling tot vorig kwartaal, nu wel enkele tweets verzonden.

En er vielen er dus ook drie af. Twee omdat ze sinds de vorige meting inactief waren, één omdat het Twitteraccount onvindbaar is.

Overigens vielen er net buiten de Top 250 wel 4 organisaties definitief uit de waarnemingslijst, omdat ze al sinds begin februari geen tweet meer verzonden hebben.

De ondergrens voor opname bleef nagenoeg ongewijzigd op 547.

Resultaten

Waar er bij de vorige meting nog bijna 40.000 tweets per kwartaal verzonden werden, is dat aantal nu gedaald naar 27.000. Zo laag heb ik het heel lang niet gezien.

De groei van het aantal volgers is groot, met ruim 267.000, maar zoals gebruikelijk komt die groei vooral op het conto van het Van Gogh museum. Zonder hen is de groei, die dit kwartaal 40.689 bedroeg, ronduit bescheiden te noemen. Maar goed, er is nog groei en die zal in het najaar ongetwijfeld aantrekken.

Een magisch grens!

Het van Gogh museum presteerde echter wel weer iets uitzonderlijks. Zij passeerden de 'magische' grens van 1 miljoen volgers! Da's heel bijzonder, want er zijn in Nederland maar heel weinig Twitteraccounts van een dergelijke omvang omvang!

Snelle groeiers

Natuurlijk zijn er altijd organisaties die zich (enigszins) aan de algemene malaise onttrekken. Dit waren de 10 grote groeiers van dit kwartaal:

Ik kan mij oprecht niet heugen ooit een nummer 9 en 10 op deze lijst gezien te hebben met zo'n lage groei! Het zegt eigenlijk alles.

Conclusie

Vorig jaar vroeg ik mij in de zomer af of de aandacht voor Twitter voorbij was. Een kwartaal later bleek het tegendeel waar te zijn, dus zal ik mij nu niet aan negatieve bespiegelingen wagen. Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat je oogst wat je zaait. En de geconstateerde passiviteit in de zomer vind ik dan ook ronduit onverstandig en een gemist 'zaaimoment'.

Het lijkt vooral ingegeven door interne factoren ('iedereen, inclusief ikzelf, is/gaat op vakantie, er gebeurt weinig, niemand heeft tijd etc.'), maar dat is volgend jaar niet anders. Daar zul je je op moeten voorbereiden. Juist in 'communicatief rustige maanden' is het makkelijk om aandacht te vragen voor je zaak. Maar dan moet je wel wat doen!

De lijst



Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .



 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten