Goede Doelen Instagram Top 50 [Feb 2018] + ?

Na een half jaar werd het, zoals beloofd na de vorige meting, weer eens tijd om een blik op de ontwikkeling van goede doelen op Instagram te werpen. Dat gaat momenteel wat trager, omdat ik al twee maanden thuis zit met een nekhernia, maar desalniettemin ben ik er toch in geslaagd. Pluimpje voor mezelf!

Het levert grote verrassingen op. Blijkbaar heeft de sector de weg naar Instagram gevonden, want het het aantal accounts dat ik deze keer identificeerde is in de achterliggende zes maanden wel heel fors gestegen...

Samenstelling

Ik heb even met mijn ogen geknipperd. Bij de vorige meting identificeerde ik nog 112 actieve accounts. Inmiddels is dit aantal gestegen naar 156. En het zullen er waarschijnlijk nog wel wat meer zijn, aangezien ik toen maar gestopt ben. (De last van samenstelling is aanzienlijk en dus treed per heden dezelfde regel in werking als bij Facebook en Twitter. Lees meer hier).

Daarnaast heb ik ook nog 12 inactieve accounts geïdentificeerd, wat het totaal aantal accounts dus op 168 brengt.

Nieuwe accounts zijn vanzelfsprekend nog klein, dus in de Top 50 zien we die nog nauwelijks terug, maar...het opent een nieuwe deur. Ik kan vanaf nu dus ook een Instagram Top 100 gaan maken.

Verrassing! Dat heb ik ook maar meteen gedaan. 

Consequentie van de uitbreiding

Om de vergelijkbaarheid met eerdere metingen niet meteen overboord te gooien heb ik er voor gekozen om in deze post nog een vergelijking met de vorige Top 50 te maken. Daarmee blijft de ontwikkeling beter in beeld.

Vanaf de volgende meting ga ik echter wel over naar een Instagram Top 100.

De ontwikkeling van de Top 50

De groei van het aantal volgers van de Top 50 komt bij deze meting uit op 427.846 volgers. Dat is een stijging van 33,7% ten opzichte van de vorige meting. Het totaal van de Top 50 bedraagt nu ruim 1,6 miljoen volgers.

Maar...we hebben nog altijd de twee reuzen, World Press Photo en Van Gogh, die ook in deze periode gezamenlijk goed zijn voor 87,6% van de totale groei. Zonder hen bedraagt de groei van het aantal volgers van de overige 48 accounts 52.900 (van 220.483 naar 273.383). Dat komt neer op een groeipercentage van 24%.

De ondergrens van de Top 50 steeg van 1.071 naar 1.354

Nieuw in de Top 50 zijn IVN en Geldersch Landschap en Kasteelen, ten koste van Nierstichting en Orange Babies.

Conclusie

Een grote groei aan nieuwe toetreders. Dat is mooi, maar de resultaten tonen ook aan dat veel organisatie er vooral zijn/komen omdat ze blijkbaar vinden dat ze er moeten zijn. Wát ze er dan gaan doen is veelal een onbeantwoorde vraag!

Gaat dat nog veranderen? Ik weet het niet. Het gedrag op Facebook en Twitter van de meeste organisaties stemt me weinig hoopvol. Maar omdat er altijd uitzonderingen zijn blijft het interessant om te volgen. Wie weet is er een organisatie die een echt verschil maakt. Ik wacht af...

De Top 100

Onderstaand de Top 100, zoals gemeten op 12 februari 2018. In de laatste kolom staat het verschil in volgers ten opzichte van de meting in augustus 2017.

In rood de nieuwe accounts én wijzigingen. De volgende meting vindt plaats in augustus 2018




Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten