Goede Doelen Instagram Top 100 [Aug 2020]

Wat een jaar! Door corona is bijna alles, dus ook de communicatie en fondsenwerving van goede doelen, behoorlijk veranderd. Omdat er vele kanalen beperkter bruikbaar zijn of zelfs geheel weggevallen, zijn de overblijvende kanalen, waaronder online, van toenemend belang geworden.

Hoe vertaalt zich dat naar de inzet van sociale media? De komende weken zullen het laten zien. Te beginnen met Instagram. Wat is er sinds mei gebeurd?

Samenstelling

Ten opzichte van de meting in mei, de eerste meting die een deel van het 'corona-effect' liet zien, is de ondergrens van de Instagram Top 100 gestegen van 1.688 naar 1.954. Een groei van maar liefst 15,7%.

Het leidde tot een tweetal verschuivingen:

  • Haags Dierencentrum en Proefdiervrij treden toe tot de Top 100
  • Reddingsbrigade Nederland en het Aidsfonds verliezen hun plek.

Daarnaast wijzigden twee organisaties hun accountnaam en tot slot moest ik constateren dat er in de vorige meting een kleine fout was geslopen bij Orange Babies, die bij deze meting hersteld is. 

Resultaat

Het aantal volgers van de Top 100 stijgt bij deze meting met 239.536. Het is een groei van 5,9%. Dit is beduidend minder dan de groei van ruim 303.000 die de vorige meting liet zien en ook het toenmalige groeipercentage van 8,2% wordt bij lange na niet gehaald. 

Maar, schijn bedriegt!

Wanneer ik de twee grote en daardoor zeer dominante accounts van World Press Photo en Van Gogh weglaat uit de cijfers komt er een totaal ander beeld naar voren.

De overige 98 accounts groeiden met 101.723 volgers, een groei van 11,1% Die groei is veel robuuster dan die in mei (68.000) en het toenmalige groeipercentage van 8,2% wordt ook ruimschoots overschreden.

Kortom, deze ontwikkeling is dus precies tegenovergesteld aan de waarneming van mei 2020, toen juist de grote accounts fors groeiden, maar de vele kleineren de groei leken te vertragen. 

Het verklaart ook meteen de reuzensprong van de ondergrens voor opname.

Grote groeiers

Wie zijn dan de organisaties die een groeispurt maakten? In onderstaand overzicht zie je de organisaties met hoogste toename van het aantal volgers in het achterliggende kwartaal.


Verschuivingen

Natuurlijk zijn er ook weer opvallende verschuivingen te melden. De opmerkelijkste verschuivingen doen zich voor aan de bovenkant van de lijst:

  • Vogelbescherming gaat van 9 naar 7
  • Amnesty gaat van 10 naar 8
  • Cruijff Foundation daalt hierdoor van 7 naar 9
  • Unicef komt in de Top 10 vanaf positie 11
  • Eye valt uit de Top 10 van 8 naar 11

 Lager in de lijst maken enkele organisaties grote sprongen:

  • Free a Girl gaat van 20 naar 16
  • De Waddenvereniging gaat van 52 naar 41
  • Het Diabetesfonds stijgt van 50 naar 42
  • Ecomare gaat van 60 naar 48
  • Drents Landschap gaat van 85 naar 69
  • en de Hersenstichting maakt de grootste sprong in de lijst, van 98 naar 79

Conclusie

Na de door mij geuite verbazing in mei moet ik nu constateren dat de sector zich inmiddels herpakt heeft voor wat betreft de inzet van Instagram. De ontwikkeling is weer terug op het niveau van voor de corona-crisis.

Dat is goed, maar tegelijk betekent het ook dat de groei nog geen hogere vlucht heeft genomen, terwijl dat gegeven de omstandigheden best had gemogen. 

Inmiddels gaan we een spannend najaar tegemoet, waarin de financiĆ«le consequenties bij de diverse organisaties pas echt duidelijk zullen worden en we absoluut nog niet weten hoe de crisis zich gaat ontwikkelen en wat de consequentie daarvan dan zullen zijn. Ik kijk er met spanning (en beetje angst) naar uit. Maar eerst eens kijken wat de andere sociale media voor beeld opleveren...   

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten