Goede Doelen LinkedIn Top 100 [Aug 2020]

In februari van dit jaar heb ik eenmalig een lijst gemaakt van 100 Goede Doelen op LinkedIn. Destijds beloofde ik dat ik een half jaar later zou bekijken of het de moeite waard was om dit iets regelmatiger te doen.

Sinds dat moment is er nog al wat gebeurd. Dus heb ik de koe bij de horens gevat en ben ik eens gaan kijken wat er sinds die tijd veranderd is. Dit is het mijns inziens zeer verrassende resultaat... 

Inleiding

In mijn eerdere post schreef ik al dat er door goede doelen jarenlang nauwelijks aandacht besteed werd aan LinkedIn. Het was er, vooral voor individuele medewerkers, maar er waren maar weinig organisaties die er meer mee deden dan incidenteel een vacature plaatsen. 

Ik was dan ook verbaasd dat er blijkbaar in 2019 iets serieus veranderd was, want plotseling was er begin dit jaar wel degelijk een toename van het aantal volgers waarneembaar. Maar nog altijd nam ik aan dat het allemaal wel meeviel met die groei. Het zou dus bij een eenmalig overzicht blijven.

Ergens ging het op een warme zomeravond echter kriebelen...moest ik mijn woord niet nakomen en eens even kijken? Zo gezegd, zo gedaan...en toen rolde ik nog net niet van mijn terrasstoel van verbazing!

De eerste tien organisaties die ik bekeek lieten allen een groei tussen de 15% en 25% zien. De conclusie was dus eenvoudig. Aan de slag!

Resultaat

Zoals indertijd aangegeven heb ik in februari een lijst van 145 organisaties opgesteld, voortkomend uit de toenmalige Top 100 organisaties van de Twitter, Facebook en Instagram lijsten. Daarvan hadden er toen vijf geen LI pagina. Bij twee ervan is dat inmiddels veranderd. 

Alle organisaties hebben sindsdien hun aantallen volgers fors zien toenemen. Zelfs de pagina's met de laagste groei voegden tenminste 150 volgers toe.

In het afgelopen half jaar is het aantal volgers van de Top 100 gegroeid van 541.418 naar 676.093, een groei van 134.675 volgers oftewel een gemiddeld groeipercentage van 24,9%. Daar zitten dus hele forse individuele percentages tussen, van 50% of meer.

De ondergrens voor opname in de lijst steeg hierdoor van 1.058 naar 1.345 volgers.

Alle voor de hand liggende verschuivingen kostte uiteindelijk Landschap Overijssel haar plek in de Top 100. Wilde Ganzen treedt in hun plaats toe.

De bovenkant van de lijst is ongewijzigd. Daaronder lijkt er een tornado door de lijst te zijn gegaan, dus is het niet zo zinvol om individuele verschuivingen te benoemen.

Conclusie

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik anders kan concluderen dan dat LinkedIn plotseling een hele forse groeispurt maakt bij de diverse goede doelen. Maar waar die groei nu zo plotseling vandaan komt is me tot op heden niet duidelijk. Daar ga ik de komende periode proberen achter te komen.

Het mag duidelijk zijn dat er begin 2021 een nieuwe lijst volgt om te bezien of deze ontwikkeling zich doorzet.


De lijst




Geen opmerkingen:

Een reactie posten