Goede Doelen Twitter Top 250 [Aug 2020]

Zo, dat was even met de ogen knipperen. Ik heb de meting zelfs deels opnieuw gedaan om zeker te weten dat het klopte. Maar helaas, mijn schrik was terecht!

Een nieuwe kwartaalmeting en hij valt bepaald niet mee, zeker in vergelijking met de LinkedIn en Instagram metingen die ik eerder deze maand maakte. Lees en huiver!

Samenstelling 

Zoals langzamerhand gebruikelijk is geworden levert ook deze meting weer heel wat mutaties in de samenstelling op:

  • Acht (!) organisaties verdwenen tijdelijk uit de lijst omdat ze drie maanden geen tweet verzonden. Het zijn:
    • KiKa
    • Dance4Life
    • Musicians without Borders
    • Verzetsmuseum Amsterdam
    • Exodus Nederland
    • Net4Kids
    • Tuinenstichting
    • Day for Change
  • Vijf organisaties verdwenen uit de waarnemingslijst omdat ze al een half jaar geen tweet verzonden hebben:
    • De Regenboogboom
    • Bid Network
    • Bio-Kinderrevalidatie
    • IFES Nederland
    • HomePlan
  • Drie organisaties komen terug in de lijst omdat ze weer actief werden:
    • Red een Kind
    • Young in Prison
    • Family Factory
  • Twee organisaties zijn nieuwe op de waarnemingslijst en haalden meteen de Top 250:
    • Fier
    • Vereniging Nederland-Davos
  • En tot slot zijn er drie organisaties nieuw in de lijst die eerder een te laag aantal volgers hadden:
    • Vasculitis Stichting
    • Trans World Radio
    • Stichting 100WEEKS

Alleen al die mutaties leveren bij elkaar een negatief resultaat op van 16.626 volgers. En de ondergrens voor opname daalt naar het miserabele aantal van 179 volgers.

Dalers

Maar dat is niet alles. Van alle organisaties die overbleven in de Top 250 zagen er maar liefst 89 het volgers aantal dalen. Bij de vorige meting waren dat er nog 54 en de meting van februari liet een aantal van 51 zien.

Even laten bezinken...89 organisaties waren wél actief, maar hun aantal volgers daalde toch! Dat is opmerkelijk te noemen. De verklaring is hoogstwaarschijnlijk gelegen in een combinatie van factoren:

Zo is er natuurlijk de Corona crisis, die Twitter de afgelopen maanden domineerde. Na alle ophef daarover in met name de Verenigde Staten zag Twitter zich genoodzaakt om in te grijpen en verspreiders van 'fake news' wereldwijd, dus ook in onze contreien, aan te pakken. Combineer dat met de oplopende druk op sociale mediapartijen in verband met de komende presidentsverkiezingen in de V.S., de bijbehorende spanningen in dat land en het aantal (tijdelijke) schorsingen van twitteraars loopt aardig op. Alles om verregaande wetgeving te voorkomen. Een effect dat we in het voorjaar en de zomer van 2017, in de nasleep van de verkiezingen van 2016, ook al zagen.

Maar ik heb daarnaast ook de sterke indruk dat een groot aantal partijen in de afgelopen maanden zelf minder actief werd op Twitter. Het effect van thuiswerk? Minder nieuws te melden? Of er minder op aangesloten zijn? Andere prioriteiten?

Resultaat

De som van al deze effecten is behoorlijk deprimerend. Het aantal volgers van de Twitter Top 250 steeg dit kwartaal met het schamel aantal van 4.275 volgers naar een totaal van 3.645.911 volgers. Dat is dus een groei van 0,12% (!)

Verschuivingen

Natuurlijk laat de lijst altijd wat verschuivingen zien:

  • Bits of Freedom passeert de Dierenbescherming en stijgt van 10 naar 9
  • Het Mauritshuis passeert Gered Gereedschap  en stijgt van 13 naar 12
  • EYE stijgt een plaats ten koste van Unicef van 15 naar 14
  • Amnesty gaat van 19 naar 18, langs het Rode Kruis
  • Mama Cash maakt een forse groei door en gaat van 28 naar 22
  • en tot slot valt lager in de lijst de sprong van de Reddingsbrigade van 179 naar 166 op.

Conclusie

Goede Doelen krijgen dit kwartaal een klap op Twitter. Uiteindelijk mag het op zijn minst verwonderlijk genoemd worden dat onderaan de streep het aantal volgers van de Top 250 niet gedaald is. Maar we staan inmiddels wel op de drempel van dat unieke moment.

De komende maanden worden spannend. Zeker ook omdat in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in november de druk op Twitter alleen maar toe zal nemen. Gezien het voorgaande en het feit dat het bedrijf Twitter financieel de meest kwetsbare van de sociale media is en daardoor dus eerder geneigd is te buigen naar de grillen van de politiek, verwacht ik nog wel een toename van bovengenoemde effecten. Dus dat beloofd niet veel goeds. 

We gaan het zien in november!

De lijst




Vragen over de samenstelling? Wil je ook in de lijst? Kijk eerst hier en mail dan naar fundraiseronline@sestertius.nl .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten