Analyse: van likes naar volgers in Top 250

Het is zover. De Goede Doelen Facebook Top 250 is per 1 maart overgegaan van een lijst die gebaseerd is op likes naar een lijst die gebaseerd is op het aantal volgers van een Facebook Pagina. Wat zijn de consequenties van deze overgang? Voor wie is het gunstig of ongunstig?

De gevolgen van de overgang voor de Top 250 zal ik in deze post zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Veel cijfers, ik weet het, maar ja, voor de geïnteresseerden toch wel 'food for thought'.

Achtergrond

In een eerdere post heb ik reeds uitgebreid uitgelegd wat de achtergrond van deze overgang is. Kort samengevat vloeit het voort uit het besluit van Facebook om in de loop van 2021 de likes van alle pagina's te gaan verwijderen en alleen nog het aantal volgers te gaan vermelden. Nu tonen ze nog beide aantallen. 

Ze beargumenteren deze aanpassing met de stelling dat het aantal volgers een betere weergave van de populariteit van een pagina is. En daar is inderdaad wel wat voor te zeggen.

Gevolgen voor de Goede Doelen Facebook Top 250

Toen dit bekend werd heb ik al geconstateerd dat het direct gevolgen zou hebben voor de lijst die ik al bijna 10 jaar maak. Dus heb ik bekeken wat de gevolgen van de wijziging, los van de onvermijdelijke trendbreuk, zouden zijn. Die leken mee te vallen, maar wel iets gunstiger uit te pakken voor kleinere accounts dan voor grote accounts. Maar die voorlopige conclusie was destijds gebaseerd op een steekproef en dat is nu anders. Nu weten we de echte cijfers en kunnen we ook vaststellen wat de werkelijke consequenties zijn.

Daarbij heb ik één groot voordeel: Facebook heeft de aangekondigde wijziging in Nederland nog niet doorgevoerd, dus kon ik bij de meting van 1 maart zowel het aantal likes als het aantal volgers vastleggen en die harde gegevens naast elkaar leggen. Dat levert interessante inzichten op.

De vergelijking

Laten we eerst maar eens kijken naar het totaal van het aantal likes en het aantal volgers in de Top 250.

Bij deze meting was het totaal aantal likes van de alle organisaties in de Top 250 11.430.377. Het totaal aantal volgers bedroeg 11.571.584, een positief verschil van 141.207. Dat is een verschil van 1,24%. Niet verwaarloosbaar, maar hoogstens een marginaal verschil, nietwaar?

Maar natuurlijk zijn de verschillen per organisatie groter. De gemiddelde stijging gaat lang niet voor alle accounts op. Het is dus interessanter om te kijken naar de spreiding. 

Wanneer ik het aantal likes als uitgangspunt neem, zijn er 64 organisaties die een lager aantal volgers hebben dan het aantal likes. Bij één is het aantal exact gelijk en bij de overige 185 is het aantal volgers dus hoger.

Indien we kijken naar de gemiddelde stijging (+1,24%), zijn er 107 organisaties die onder het gemiddelde scoren en dientengevolge 143 die boven het gemiddelde uitkomen.

Aan de bovenkant, dus degenen met meer volgers dan likes, zijn de uitschieters wat groter dan aan de onderkant. Er zijn 48 organisaties die meer dan 5% meer volgers dan likes hebben, terwijl er maar 3 organisaties zijn waarvan het aantal volgers meer dan 5% lager is dan het aantal likes. 

Kijken we opnieuw, maar dan gecorrigeerd voor de gemiddelde stijging, dan zijn er 30 organisaties die boven de +5% uitkomen terwijl er 6 onder de -5% uitkomen.

Voelen we het al aan? 

Dat resultaat kan alleen mogelijk zijn indien er een duidelijk onderscheid is in het absolute aantal likes/volgers tussen de stijgers en dalers!

Grote accounts versus kleine accounts

Een slagje dieper kijken dus. Ik heb de Top 250 ingedeeld in 5 cohorten van 50 accounts en de gemiddelde stijging per cohort bekeken. Dat levert het volgende resultaat op:

  • nrs. 001 - 050: + 0,82%
  • nrs. 051 - 100: + 1,66% 
  • nrs. 101 - 150: + 3,31%
  • nrs. 151 - 200: + 3,42%
  • nrs. 201 - 250: + 3,72%

Kortom, gemiddeld stijgen alle cohorten, maar de stijging is beduidend hoger bij de kleinere accounts. Zet daar de gemiddelde stijging van de gehele groep tegenover en de top 50 zit daar dus onder.

En als we daar een vergrootglas op leggen wordt het beeld nog duidelijker. 26 van de 50 organisaties hebben minder volgers dan likes. Vergeleken met de gemiddelde stijging van de Top 250 zitten maar liefst 42 van de top 50 organisaties onder het gemiddelde.

De conclusie is dus gerechtvaardigd dat het met name de grote accounts zijn die last hebben van de overgang van een lijst gebaseerd op aantallen volgers van een pagina ten opzichte van een lijst gebaseerd op aantallen likes van een pagina!

Verschuivingen

Al met al leidt de grondslagwijziging van de Top 250 onvermijdelijk tot verschuivingen. Dus heb ik ook gekeken hoe groot die verschuivingen nu zijn. Winnen of verliezen accounts nu veel posities in de lijst? Op basis van de procentueel relatief beperkte veranderingen zou je mogen verwachten dat de lijst wel ongeveer hetzelfde blijft. Maar dat blijk toch niet helemaal waar te zijn.

Dit zijn de organisaties die meer dan zes plaatsen stijgen in de lijst ten gevolge van de grondslagwijziging.

Opmerkelijk is daarbij vooral de enorme sprong van Wetlands van maar liefst 18 posities!

En waar er organisaties zijn die profiteren van de grondslagwijziging, zijn er natuurlijk ook organisaties die dalen in de lijst. Dit zijn degenen die meer dan zes posities verliezen.

Wat mij meteen in beide lijsten opvalt is dat er niet of nauwelijks organisaties uit de Top 50 in staan. Gezien de eerdere conclusie dat zij het meeste last hadden van de grondslagwijziging verwacht je dat hier terug te zien. Maar dat blijkt uiteindelijk dus toch mee te vallen. In de Top 50 zien we dan ook nauwelijks grote verschuivingen qua positie.

Conclusie

Tot mijn spijt heb ik de keus moeten maken om deze grondslagwijziging van de Facebook Top 250 door te voeren. Het is niet anders en helaas onvermijdelijk. 

De consequenties lijken over het algemeen mee te vallen. Het aantal volgers is gemiddeld iets hoger dan het aantal likes, maar een substantieel verschil is het nu ook weer niet, enkele uitzonderingen daargelaten.

De organisaties die het nog het meest voelen zijn de degenen met de grotere Facebook pagina's. Maar het maakt voor hen uiteindelijk weinig uit in de positie die ze innemen in de lijst. 

Al met al valt het dus allemaal wel mee. Waarmee de vraag rijst waarom Facebook deze wijziging dan doorvoert? Volgens mij gaat het hierbij vooral om 'real estate', schermruimte die ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden. En dat is dan weer wel te begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten