Goede Doelen Facebook Top 250 [Sep 2021]

De vorige meting leverde een heel bijzonder resultaat op, namelijk een daling van het aantal volgers van de Goede Doelen Facebook Top 250. Even schrikken, maar gelukkig bleek er een duidelijke, incidentele, verklaring voorhanden.

Toch zet het me altijd even op scherp bij de volgende meting. Wat zou ik deze keer te zien krijgen? Meestal is de ontwikkeling in de zomer al niet zo goed en de Twitter meting van augustus leverde eerder ook al een resultaat op dat me niet meeviel, dus...enige reden tot bezorgdheid was er vooraf wel.

En aangezien de meting van groot naar klein verloopt, werd ik er aan het begin bepaald niet vrolijker op, zoals je verderop zult lezen.

Samenstelling

Laat ik echter eens met het goede nieuws beginnen. Bij deze meting was er geen enkel organisatie in de Top 250 die afviel wegens inactiviteit! Het blijft toch bijzonder om te zien dat ik dit bij Twitter wel met grote regelmaat waarneem, maar dat Facebook hier blijkbaar geen last van heeft. Goed om te zien, maar het roept bij mij tegelijk ook wel weer vragen op. Want snappen doe ik dat niet echt.

Drie organisaties treden nieuw toe tot de Top 250. Het zijn Stichting Oopoeh, CP Nederland en het Jane Goodall Institute Nederland.

Hierdoor vallen er automatisch drie organisaties onderaan de lijst af. Dat zijn Diva Dichtbij, Hoormij en SeeYou, die alle drie onvoldoende groeiden om hun plek in de lijst te behouden.

De ondergrens voor opname stijgt hierdoor van 3.577 volgers naar 3.713 volgers. 

Resultaat

De Top 250 is bij deze meting goed voor een totaal aantal volgers van 11.580.448, een stijging van 76.602 volgers ten opzichte van de meting in juni. 

Toen ik dit, toch wel goede, resultaat zag, was ik oprecht even verbaasd. Want dat had ik niet verwacht. Ik was blijkbaar echt even op het verkeerde been gezet. De mutaties in de lijst hebben weliswaar voor een plus van 14.000 volgers gezorgd, maar dat kan deze stijging maar deels verklaren. 

Groei en krimp

Een stapje dieper graven dus. Want waarom verbaasde mij dit zo? Dat zit 'm vooral in het eerste deel van de meting (Ik meet namelijk in blokken van 25 accounts):

  • De Top 25 accounts groeide bij de meting van juni met bijna 90.000 volgers. Bij deze meting groeien dezelfde 25 accounts met slechts 10.000 volgers. 
  • Bij de meting in juni zagen 11 van de 25 grootste accounts hun volgers aantal dalen, dat zijn er bij deze meting 14.

In het verleden gaf dit een goede indicatie van wat ik voor de rest van de meting kon verwachten. En dat beloofde dus niet veel goeds.

Maar tot mijn verbazing blijkt de rest van de meting juist een veel beter beeld te tonen, waardoor het onderaan de streep eigenlijk meevalt.

Toch stijgt het aantal krimpende accounts bij deze meting wel, naar een totaal van 61 (was 47). 

Stijgers en dalers

Eerst maar eens een blik op de dalers. In totaal verliezen zij 9.480 volgers, wat een forse stijging is ten opzichte van de vorige meting, toen het om 5.837 volgers ging. Dit zijn de grootste dalers:


 

 

 

 

 

 

 

Het zal geen verbazing wekken na bovenstaand verhaal dat het overgrote deel van de dalers uit de top 25 komt.

Maar gelukkig zijn de stijgers nog altijd in de meerderheid, zowel qua aantal volgers als in aantal accounts. Dit zijn de accounts die het hardst gestegen zijn in de laatste maanden:


 

Hierbij valt misschien wel het meeste op dat de drie grote accounts, Van Gogh, World Press Photo en Natuurmonumenten nu eens niet boven aan de lijst staan. 

Veranderingen in de lijst

Er zijn bij deze meting heel wat veranderingen in de lijst.

In de Top 10 valt Unicef terug van positie 10 naar 12. Rode Kruis en Dierenbescherming stijgen daardoor naar respectievelijk de 10e en 11e plaats in de lijst.

Daarachter vallen vooral de volgende stijgers op:

  • Ambulancewens gaat van 22 naar 19
  • de Hondenbescherming stijgt van 99 naar 93
  • Geldersch Landschap & Kasteelen stijgt van 115 naar 99 en is daarmee de snelste stijger.
  • Limburgs Landschap gaat van 201 naar 193
  • Het Nederlands Helsinki Comité gaat van 221 naar 215
  • en Hendrick de Keyser gaat van 232 naar 227

Conclusie

Nou, dat viel uiteindelijk toch mee. Het gaat best goed met de Facebook Top 250. De groei zit er in, met name bij de wat kleinere accounts. Van een zomerdip is dus absoluut niets te merken. 

Wel is duidelijk dat de grotere accounts klappen krijgen, daar gaat het heel wat moeizamer op dit moment. Waarbij ik overigens niet uitsluit dat dit deels gelegen is in een forse toename van wervingskosten, die ik bij een groot deel van mijn klanten de laatste maanden waarneem. Daarvoor zijn zoveel verklaringen denkbaar dat ik er niet eens aan ga beginnen om ze op te sommen. De waarheid zal wel een combinatie van vele factoren zijn.

De komende maanden wordt duidelijk welke kant we opgaan, maar ik ben een stuk positiever gestemd dan enkele weken geleden en zie de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten