Goede Doelen Instagram Top 100 [Nov 2021]

Vroeg ik me bij de vorige post nog af of we bij 'een nieuw normaal' beland waren, deze keer hoopte ik stiekem op een najaarsoffensief. Meestal zien we de resultaten van de diverse sociale media metingen wel wat aantrekken in de laatste maanden van het jaar en Instagram deed het nog altijd goed, dus waarom niet? 

Maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt? Laten we maar snel gaan kijken.

Samenstelling

Ten opzichte van de vorige meting is er slechts één wijziging in de samenstelling te melden. Herinneringscentrum Kamp Westerbork valt uit de Top 100. Haar plaats wordt weer ingenomen door het in de lijst terugkerende Vrienden van het Sophia.

De ondergrens voor opname steeg dit kwartaal van 2.873 naar 3.023, waarmee weer een kleine mijlpaal gepasseerd wordt.

Resultaat

Het totaal aantal volgers van de Top 100 steeg bij deze meting naar 5.138.746, een toenamen van 109.996 volgers, goed voor een groeipercentage van 2,2%. Dat is zowel in absolute als in relatieve cijfers een afname van de groei die ik in augustus constateerde. Wat me eerlijk gezegd tegenvalt.

Ook de groei van de accounts waaruit de grote twee verwijderd zijn laten een beperktere groei zien dan die we in augustus waargenomen hebben. De groei van 'de overige 98' bedraagt namelijk 4,4%, waar dat bij de vorige meting nog 6,5% was.

Kortom, de Instagram Top 100 groeit nog wel, maar dit kwartaal is de groei wel behoorlijk ingezakt.

Groei en krimp

Natuurlijk werp ik ook nu weer een blik op de accounts die wel een grote groei realiseerden. Het lijstje van de grootste 10 ziet er bij deze meting als volgt uit:


Noemenswaardig zijn vooral de resultaten van Free a Girl en Stichting Vluchteling. Daarnaast valt me bovenal op dat 7 van de 10 organisaties ook bij de vorige meting in de Top 10 stonden. 

Zagen we bij de vorige meting 3 accounts waarvan het aantal volgers daalden, dan is dat aantal bij deze meting gegroeid naar 4 accounts. Een beeld dat ik lager in de waarnemingslijst (dus onder de Top 100) in sterkere mate waarneem. 

Verschuivingen

Ondanks de beperkte groei zijn er heel wat kleine verschuivingen in de Top 100. Maar liefst 62 accounts vinden we terug op een andere positie dan die bij de vorige meting. Dat is veel, want dit hoge aantal verschuivingen neem ik zelden of nooit waar. 

De Top 6 is ongewijzigd, maar dan begint het al:

  • De Dierenbescherming zakt van 7 naar 9
  • De Vogelbescherming stijgt van 8 naar 7
  • Free a Girl stijgt van 12 naar 8
  • Ambulancewens zakt van 9 naar 10
  • En Unicef zakt van 10 naar 12 

Daarachter zien we vooral kleine verschuivingen. De meest opvallende zijn:

  • Stichting Vluchteling, dat een reuzensprong maakt van 38 naar 25
  • Het Cobra museum, van 44 naar 40
  • Wetlands international, 91 naar 87

Conclusie

Op het eerste gezicht valt het resultaat me enigszins tegen. Maar als ik het in het licht van de ontwikkeling van de afgelopen maanden bezie, kan ik niet anders concluderen dan dat het eigenlijk wel een logische en te verwachten ontwikkeling is. We mogen immers weer naar buiten en betekent dat de meesten van ons automatisch minder tijd achter onze computer besteden. Het was dus wel een beetje te verwachten.

Omdat we ten tijde van dit schrijven nog geen beeld hebben van de ontwikkelingen in de nabije toekomst wacht ik maar gewoon af wat de komende maanden ons gaan brengen. Want eigenlijk is er geen zinnig woord over te zeggen, dus laat ik het maar niet proberen...

De lijst




Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .





Geen opmerkingen:

Een reactie posten