Geld geven in 2010

Iedere maand gaf Pepsi heel veel geld weg aan goede initiatieven. Daar hebben ze tegenwoordig in de U.S.een prachtige nieuwe invulling aan gegeven, Pepsi Refresh Project.

De gedachte is niet nieuw. e geven geld weg, doet u maar een voorstel en we laten bezoekers kiezen waaraan het besteed wordt. Iedere maand komen maximaal 1.000 voorstellen binnen, en bezoekers hebben een maand de tijd om 1,3 miljoen dollar te verdelen over 32 voorstellen. De uitwerking is fantastisch...en verdient navolging!


Dit voorbeeld geeft maar weer eens aan hoe nieuwe media goed in te zetten zijn: Zo goed dat Forbes Magazine het vorige maand in z'n Top 20 van meest succesvolle Social Media campagnes ooit plaatste

Refresh Everything



De kracht van deze opzet is dat het:

1. Niemand uitsluit, iedereen kan een voorstel indienen en iedereen kan stemmen.
2. Het merk wezenlijk versterkt wordt en inhoud geeft.
3. Pepsi nieuwe mensen en groepen bereikt.

Dit soort initiatieven verdienen navolging, ook in Nederland. Goed voor commerciele organisaties en goed voor iedereen die graag echt iets wil veranderen. Als je als bedrijf geld geeft, is dit een hele aantrekkelijke manier. Varianten via Facebook  e.d. zijn er overigens al.

Leuke spin-off voor fondsenwervers is dat het ook gelijk zichtbaar wordt welke voorstellen mensen wel en niet aansprekend vinden. Goed vind ik daarbij overigens ook dat een niet gehonoreerd voorstel opnieuw ingediend mag worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen