Jumo, non-profit site van de maker van Facebook is live!

In maart van dit jaar werd het aangekondigd door Chris Hughes, oprichter van Facebook: Jumo, een nieuw Social Media platform, speciaal bedoeld om goede doelen en hun volgelingen te verbinden. het heeft even geduurd, maar vorige week is Jumo live gegaan. Tijd om eens een kijkje te nemen en om de eerste reacties te inventariseren.

Voor degenen die nog van niets wisten: Jumo is een hype in de V.S. In maart kondigde Chris Hughes het aan en sinds die tijd werd er veel over gesproken en nog meer van verwacht. Maar niemand wist eigenlijk precies wat er te verwachten was. Goed, met zo'n grote naam erachter zou het vast een succes worden. Chris Hughes is immers niet alleen door Facebook groot geworden, hij was ook één van de belangrijkste krachten achter de succesvolle online campagne van Barrack Obama.

Tot Jumo (beta) vorige week live ging. Toen ik vorige week meteen probeerde te kijken was de site overigens onbereikbaar doordat ik blijkbaar niet de enige was. Mijn E-mail adres dus achtergelaten en een dag later ontving ik het mailtje dat ze weer live waren en kon ook ik mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

Dit is het dan: Jumo



Het eerste dat opvalt is dat je wel een Facebook account moet hebben, in Nederland toch nog niet zo'n gemeengoed als in de V.S. Met je Facebook account ben je in 2 minuten (drie simpele stappen) live en dan ziet er zo uit:



Ik vind de gelijkenis met Facebook wel erg groot, maar dat was ook wel weer te verwachten. Aangezien ik persoonlijk geen vreselijke fan van de vormgeving van Facebook ben, vind ik dit ook niet zo geweldig.

Jumo stelt zich ten doel mensen en goede doelen te verbinden, onder het motto: Find, Follow, Support.  Dat kon natuurlijk op Facebook, maar ook in andere sociale media, al lang, de extra waarde van Jumo werd mij tot op heden dus eigenlijk niet helemaal duidelijk. Ze claimen een veel nauwere band tussen goed doel en volgelingen tot stand te willen brengen, maar de mutatie van volger naar donateur is wat mij betreft nog wel een grote stap, dat ben ik volledig met Beth Kanter eens (zie onder). Daar verandert een mogelijkheid tot doneren niet wezenlijks iets aan.

Jumo is net van start gegaan. Het is dus niet verwonderlijk dat er zich nog niet zoveel organisaties gemeld hebben. Dat zal de komende periode wel snel toenemen, je kan het je eigenlijk als organisatie niet veroorloven om je niet aan te melden.

Zoals altijd met dit soort launches hebben er natuurlijk alweer verschillende gerenommeerde partijen een mening gegeven:
Beth Kanter: A first look at Jumo
Steve Hopkins: My thoughts on Jumo

De meningen zijn niet onverdeeld positief, eerder 'genuanceerd kritisch' te noemen. Dat was ook wel te verwachten, omdat alle voorpublicaties zo vreselijk lovend waren. Het kon eigenlijk alleen maar tegenvallen. Maar je merkt ook dat iedereen z'n adem inhoud...want als je nu te negatief bent kan je dat later nog wel eens lelijk opbreken. Ik denk dat Steve Hopkins overigens de spijker op de kop slaat als hij stelt dat de toegevoegde waarde van Jumo op zijn minst uitgedrukt 'nog niet volledig uitgewerkt is'.

Ik ben wel nieuwsgierig: Jumo is conceptueel niet nieuw (vgl. bijvoorbeeld Change.org) en verkeert duidelijk nog in z'n baby fase, maar door de slagkracht van de mensen en middelen erachter kan het wel degelijk iets teweeg brengen dat er nog niet was. Het heeft wel de potentie om dergelijke portals naar een hoger niveau te tillen. Jumo is de moeite van het volgen dan ook meer dan waard. Je mag immers verwachten dat ze nog wel wat meer in petto hebben.

Voor ons in Nederland is het natuurlijk ook de vraag of Jumo iets gaat betekenen in de Nederlandse markt. Op de korte termijn nog niet, verwacht ik, maar als Jumo wereldwijd belangrijk genoeg wordt, zou het me niets verbazen dat het ook in Nederland wat gaat veranderen. Nu is het nog zo dat je alleen aan  Amerikaanse organisaties vanuit Jumo rechtstreeks giften kan doen. Dat zal echt nog wel uitgebreid worden, anders heeft Jumo natuurlijk geen levensvatbaarheid buiten de V.S. en dat weten ze zelf ook wel.
 
Over een half jaar dus maar eens bekijken wat de stand van zaken is, wat mij betreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten