Mensen steunen mensen. Weg met die logo's!

Het is kersttijd! Dit is een tijd van compassie, van medeleven en in veel landen ook een moment om aan je naaste te denken en te delen. Ook in Nederland, getuige het jarenlange succes van Serious Request. Zo vlak voor kerst dus aandacht voor het menselijke aspect in fondsenwerving. Want de lessen van eeuwenlange fondsenwerving zijn nog niet helemaal doorgedrongen tot online fondsenwerving.


'Mensen steunen mensen.'  

Het is verbazingwekkend hoe vaak dit zeer oude adagium vergeten wordt in het online domein. Iedere tekstschrijver die een ouderwetse 'bedelbrief' schrijft is ervan doordrongen. Je schrijft voor de massa, maar de brief moet geschreven zijn alsof het een persoonlijke brief van mens naar mens is. Een mens dat door de brief geraakt, geëmotioneerd moest worden en zijn morele steun vanuit die gemoedstoestand omzette in een donatie.

Bekijk je website, je e-mail nieuwsbrieven eens door die ogen. Die zijn vrijwel nooit ontworpen en geschreven 'van mens tot mens', maar 'van organisatie naar massa'. Dubbelfout!
  • Mensen willen niet doneren aan een organisatie. Organisaties zijn kil, onpersoonlijk en dus onaantrekkelijk. Organisaties hebben geen passie.
  • Mensen die zich onderdeel van een massa voelen, 'duiken'. In een massa ben je anoniem, willen mensen ook niet opvallen en is het makkelijk om te denken...'Dat doet een ander wel'. 
Toch zien we hierin heel veel fout gaan. De laatste tijd bijvoorbeeld bij al die organisaties die een LinkedIn pagina of een Twitteraccount hebben. Je kent het wel, je krijgt dan het bericht van 'een logo'. Maar een bericht of een tweet van een organisatie komt toch echt anders over dan een bericht van een persoon. Berichten van 'een logo' zijn per definitie niet goed. Ze zijn anoniem en daardoor onduidelijk over wie en wat er achter zit. Mensen willen we zien! 

Hetzelfde geld voor de websites van organisaties. Vaak intern ook nog aangeduid als 'onze corporate website'. Een etalage van wat we doen, wat we kunnen en wat willen. Missie, Visie, Nieuwsberichten enz. alles zien we hier. Alles? Behalve dan dat wat we fondsenwervend zouden moeten zien: Dat wat raakt en mensen betrekt, dat waardoor ze denken...Ja, ik moet nu wat doen!
 
Donaties gaan niet komen als mensen opgeroepen worden om op de doneerknop van de 'corporate website' te klikken. Iedere fondsenwerver zou moeten weten dat dit niet gaat lukken. Maar oh, wat zijn we verbaasd als de website nauwelijks donaties oplevert. Dan roepen we dat 'online fondsenwerving niet werkt'. Tsja, of doe je je vak niet naar behoren?

Fondsenwervers, stop met je te verschuilen achter anonieme logo's! Denk na hoe je van mens tot mens communiceert. Hoe je passie uitstraalt, hoe je betrokkenheid creëert. Denk aan de lessen van de Obama-campagne, aan mensen als Bob Geldof of Bono of dichter bij huis, aan Mies Bouwman of 3 D.J's in een glazen huis!

Fondsenwerven is emotioneren. In 2011 ga ik er nog vaak op terugkomen. Maar het lijkt me een mooie kerstgedachte om even terug naar de basis te gaan en te bedenken dat ieder succesvolle actie begint bij een mens, niet bij een organisatie. Mensen maken het verschil en mensen steunen mensen die een verschil kunnen maken. Laten we fondsenwerving dus vooral menselijker maken!

Ik wens u hele fijne kerstdagen toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen