Me too...

Afgelopen week had ik een gesprek met een potentiële klant over 'de terugverdientijd van een fondsenwerver voor alle online activiteiten'. De manager in kwestie had een mooie berekening gemaakt in Excel, waarop ik zeker later terug ga komen, waarin berekend werd wat de kosten zouden zijn en wat het rendement was op korte (1 jaar) en lange (3 jaar) termijn. Op grond daarvan had hij berekend dat 'de terugverdientijd te lang was' en dat 'hij zich alleen een starter kon veroorloven, en zelfs die eigenlijk niet eens full time , want', zo werd mij verzekerd, 'dan moest alles wel meezitten'....'Of ik niet toevallig een handig jochie kende?'

Dit is bekend terrein. De manager die wat wil met 'online', dat benadert alsof hij een actie plant en als ouderwetse DM'er denkt in termen van ROI en Terugverdientijd. Maar ja, je hoort en ziet je collega's en 'voor je het weet mis je de boot' dus hij had mij gebeld want 'ik begreep wel dat ze natuurlijk ook met hun tijd mee moesten.'

Mijn natuurlijke reactie is dan opstaan en afscheid nemen. Maar ja, 't is toch een potentiële klus, dus wat doe je dan? Ik vroeg eerst maar eens naar het functieprofiel en het geplande takenpakket van de gezochte nieuwe medewerker.

Dat was best lastig geweest werd mij verteld. Dus was er maar opgeschreven wat de verwachtingen waren. De geplande online fondsenwerver moest:
  • Het applicatiebeheer en het contentmanagement van de 3 websites gaan doen ('een beetje up-to-date houden');
  • Een leverancier voor de nieuwe website zoeken (die 'volgens planning eind mei live moet zijn, maar half juni kan ook nog wel');
  • Online campagnes gaan ontwikkelen en uitvoeren ('t moet wel wat opbrengen');
  • De sociale media managen ('Maar dat is niet zoveel, alleen Hyves, Facebook, LinkedIn en Twitter');
  • De online en offline campagnes integreren;
  • Online communicatie intern promoten ('Want ze begrijpen er nog niet zoveel van');
  • De nieuw op te starten online nieuwsbrief samenstellen en verzenden (1x per maand) ('en dan kan hij meteen de offline nieuwsbrief er wel bij doen, dat scheelt tijd op Communicatie want die hebben het al zo druk');
  • Begeleiden in het advies hoe alle data gekoppeld kon worden aan de database ('Vind ik niet echt belangrijk, maar dat wilde de directeur er graag bij hebben')
  • Oh ja, de target was € 75.000,- ('Heb ik begroot om de kosten te dekken')
  • Nee, actiebudget is er niet...maar ik kan naast het salaris wel € 5.000, - vrijmaken...voor de nieuwe website.
...en dit was gebaseerd op het jaarplan 2011...

...(Zucht)

...het was nu helemaal duidelijk, hij had geen flauw benul waarover hij het had.

Ik bereik dan het punt waarop ik definitief afhaak. Kansloos. Ik heb dus vriendelijk afscheid genomen, nadat ik nog een half uur heb besteed aan de uitleg waarom dit echt onrealistisch was. Verloren tijd overigens, daar had 'de manager' het te druk voor. De volgende afspraak stond al op de gang...

Herkenbaar? Dit zijn bijna de helft van de gesprekken die ik de laatste maanden gevoerd heb. Ze zijn bijna allemaal gebaseerd op 'Me too'. Ik hoor wekelijks de grootst mogelijke flauwekul aan. Managers die de boot volledig gemist hebben, die werkelijk helemaal verdiept waren in alle traditionele Direct Marketing kanalen als mail, telemarketing en straatwerving (Nee hoor, wij zijn helemaal bij de tijd, we testen al een paar maanden door-to-door, maar ik geloof er niet in. Dat verval hè') maar online fondsenwerving? 'Dat is niet belangrijk, dat is een hype, levert niks op, daar heb ik geen tijd voor. Weet je wel hoe druk ik het heb? Kom eerst maar eens met een voorbeeld van een case die wel geld oplevert.'

...( Zucht)...

En toen stonden ze op die borrel en hoorden wat een gave online actie die ene collega ontwikkeld had...

'Oh ja, of ik toevallig weet wat het rendement van die gave actie is geweest?'

...(Zucht)...

Bel maar een dure guru, dan lukt het wel! Dan kan je die later de schuld geven...

Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl 
Blijf op de hoogte van  elke nieuwe publicatie. 
 
Follow FundraiserOnl on Twitter



3 opmerkingen:

  1. Walter, wat heb je toch een mooi beroep, je komt de meest interessante mensen tegen!

    Je gesprekspartner heeft helemaal gelijk. Internet is een grote zeepbel.... een hype.... noem nou eens één goede online actie die geld heeft opgeleverd.... en het opzegpercentage onder online geworven donateurs ligt ook nog eens heel erg hoog!

    Gelukkig zijn er genoeg organisaties die er anders over denken. En die ook goede online resultaten boeken. Het kost wat tijd en aanpassing, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd.

    En ach, bij de introductie van de telefoon zagen ook veel mensen het voordeel er niet van in...

    PS. ik ben trouwens benieuwd naar het excel rekenvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed verhaal Walter! Ik kan je gevoel, frustratie e.d. goed voorstellen. Misschien moeten we ook eens over de grenzen kijken voor wat goede voorbeelden. Groeten, Michiel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jeroen, Michiel,

    Dank voor jullie reactie!

    Tsja, soms moet je even wat irritatie kwijt...hoe kortzichtig kunnen mensen zijn. Kijk om je heen, er zijn in Nederland genoeg succesverhalen. Maar je moet ze wel willen zien en op waarde kunnen schatten. Helaas zijn de verwachtingen vaak overspannen en dan valt alles tegen. Realiteitszin is gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen