- Geef voorrang aan informatie waar mensen voor terugkomen.
- Websites worden bezocht omdat ze dynamisch zijn, niet omdat het een statische folder is. Als je die eenmaal gezien hebt, hoef je niet meer terug te komen. Zorg dus dat je content dynamisch blijft.
- Schrijf voor je donors!
- Let op je taalgebruik. Geen intern jargon uit je organisatie gebruiken, dat is inclusief interne benamingen van afdelingen, en geen vakjargon gebruiken. Donors willen graag begrijpen wat er staat, niet op zoek gaan naar een woordenboek!
- What's in it for me?
- Voor donors geldt hetzelfde als voor klanten: Een donor die je website bezoekt wil toegevoegde waarde voor zichzelf aantreffen. Bekijk je website vanuit het oogpunt van de donor en vraag je af of de informatie die je verschaft ook is wat de donor echt wil.
- Doe ik er toe?
- Als donor wil ik belangrijk genoeg gevonden worden. Ben je wel oprecht in mijn komst geïnteresseerd? Waaruit blijkt dat?
- Bied mogelijkheden tot reageren
- Als je donors wilt binden moet je hun vragen beantwoorden. Dan moet je dus wel de gelegenheid geven die te stellen en hun mening te geven.
- Houd rekening met het profiel van de bezoekers
- Veel donoren, ook online(!), zijn ouder dan gemiddeld. Veel beweging, kleine letters, veel verschillende kleuren, veel diapositieve tekst (lichte tekst op donkere achtergrond) helpt hen allemaal niet. Hou het rustig, denk Google!
- Wat gebeurt er met mijn geld?
- Uit verschillende internationale onderzoeken is gebleken dat donateurs meer en meer willen weten wat er met hun donatie gedaan wordt, een effect waarvan we inmiddels weten dat het voor online donateurs nog vele malen sterker is. Een project centraal zetten en dan om een algemene donatie vragen werkt online slecht, donateurs haken daar op af. Denk daar dus goed over na en beantwoord die vraag, want de meeste donateurs haken hier nog steeds op af!
- Niemand doneert voor je Mission Statement of de samenstelling van je Raad van Toezicht!
- Dit hoeft dus absoluut niet prominent op je website te staan. Het leidt af en heeft voor fondsenwerving nauwelijks toegevoegde waarde.Tenzij voor grote donateurs, maar die gaan, blijkt uit research, zelf actief zoeken.
- Waar kwam een donateur je website binnen?
- De meeste bezoekers komen je website niet binnen op de homepage! Waar dan wel? Wat staat er op die pagina dat blijkbaar zo interessant is? Welke zoektermen zijn gehanteerd waardoor ze hier kwamen?Meet en zorg dat je die informatie gebruikt om je resultaten te verbeteren, de opbouw van je site verder te structureren
9 tips voor een fondsenwervend succesvolle website
Nog 8 tips voor een fondsenwervend succesvolle website (2)
Alweer 10 tips voor een fondsenwervend succesvolle website (3)
Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl
Blijf op de hoogte van elke nieuwe publicatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten