'Onze donateurs zijn oud'...Onzin!

Iedere paar weken komt het in een gesprek weer voorbij: 'Onze donateurs zijn oud, die willen dat niet...' Hoe komt het toch dat fondsenwervers en vooral directieleden zo makkelijk denken te kunnen oordelen over wat hun achterban wel en niet kan en wil? Het denken voor of namens hun achterban, gebaseerd op vaak verkeerde veronderstellingen, is diepgeworteld bij goede doelen. Overigens niet alleen in Nederland...


Of het nu gaat over het digitaliseren van een nieuwsbrief, de vraag aan donateurs of ze deel willen nemen aan een evenement, het verhogen van een contributie, het vragen om een structurele donatie, er zijn bij iedere organisatie altijd wel mensen te vinden die een dergelijk voorstel doodslaan met de opmerking dat 'onze donateur dat niet wil, te oud is, dat niet kan of iets vervelend vindt.' Liefst met een referentie naar hun eigen ouders.

Veronderstellingen over wat donateurs wel of niet willen zijn er altijd geweest. De eenvoudige reactie is dan: 'Dit is een interessante hypothese, die om onderzoek vraagt. Zullen we hen dit eens voorleggen? Of op zijn minst wat boekenonderzoek doen? '

Maar vaak zien we dit voorstel van tafel geveegd worden ('te duur', 'geen tijd', dit weten we al lang'), terwijl het juist onderzocht zou moeten worden. Want heel veel van dit soort veronderstellingen zijn echt onjuist. Een veelvoorkomende misvatting zijn de veronderstellingen over 'de ouderdom van onze donateurs' en het daarbij behorende gedrag van die donateurs.

Over de leeftijd van donateurs

Vrijwel ieder goed doel dat een profiel maakt van zijn achterban komt erachter dat de gemiddelde leeftijd van hun donateurs ergens tussen de 50 en 60 jaar is. En concludeert vervolgens dat ze een 'oudere' achterban hebben. Die gemiddelde leeftijd is niet zo verwonderlijk, want de meeste donateurs zitten nu eenmaal tussen de 35 en 75 jaar. En het gemiddelde daarvan is inderdaad om en nabij de 55 jaar. Een jaar later dus 56, tenzij je genoeg jonge donateurs geworven hebt om die automatische stijging te compenseren.

Het percentage 75+ donateurs ligt overigens bij de meeste goede doelen ruim onder de 20%. 

Het beeld dat resteert na zo'n 'onderzoek', is dat de organisatie oudere donateurs heeft. En dan komen plotseling alle vooroordelen voorbij vliegen. Niet gehinderd door enige kennis!

Even logisch nadenken:

Iemand die nu tussen de 65 en 70 is, was 45 tot 50 jaar toen de PC in een werkomgeving zijn grootschalige intreden deed en 50 tot 55 jaar toen e-mail doordrong tot de dagelijkse werkomgeving. Die hele generatie heeft het dus allemaal nog gewoon van dichtbij meegemaakt en is echt niet gestopt met zich te ontwikkelen. Een fors deel van de generatie die nu 75+ is daarentegen heeft die ontwikkeling net gemist. Maar ook in die leeftijdscategorie zijn nog steeds grote groepen te vinden die in zichzelf zijn blijven investeren en wel degelijk meegegaan zijn met latere ontwikkelingen.      

Het overgrote deel van die gemiddeld 60 jarige achterban gaat dus helemaal niet 'internetloos' door het leven. 

Uitspraken over computergebruik van ouderen
(en waarom ze niet waar zijn)

  • Onze donateurs zijn te oud, die hebben geen computers...
    • Regelmatig  doet het CBS onderzoek naar het computerbezit van Nederlandse huishoudens. In 2009 werd geconstateerd dat in 91% van de huishoudens in Nederland een PC aanwezig was. Dit percentage is sindsdien eerder toegenomen dan afgenomen.
  • Onze donateurs hebben geen internet...
    • Het CBS constateerde dat de leeftijdscategorie 50 tot 64 jaar 91% online is, in de leeftijdscategorie 65 tot 74 is dit percentage ongeveer 75% . Boven de 75 wordt het wel substantieel lager, zo'n 35%.
  • Onze donateurs gebruiken geen e-mail...
    • Datzelfde CBS onderzoek constateert dat toegang tot e-mail de belangrijkste reden is voor huishoudens om een PC te bezitten. 95% van de ouderen met internet maakt gebruik van e-mail!
  • Onze donateurs zitten nauwelijks achter internet...
    • Een iets ouder onderzoek van het CBS (POLS) toonde in 2007 al aan dat jongeren en ouderen evenveel tijd online besteden.
  • Onze donateurs hebben liever een papieren nieuwsbrief...
    • Ouderen gebruiken, aldus datzelfde CBS onderzoek uit 2009 het internet vooral om: 
      1. Te e-mailen
      2. Nieuws te volgen
      3. Informatie te vergaren
    • Dan zou je toch op zijn minst mogen verwachten dat ze nieuws opzoeken in de krant...Oh nee, die hebben ze natuurlijk al lang opgezegd!
  • Onze donateurs hebben liever een mailing...
    • Wel eens bedacht dat de meeste donateurs die een mailing ontvangen;
      • Je website bezoeken (50% en stijgend) voordat ze doneren? In de V.S. is dat percentage overigens al tussen de 75 en 80%
      • Naar de website van hun bank gaan om de meegestuurde acceptgiro daar digitaal te voldoen?
    • Mailingen werken wel, dat is waar, maar om heel andere redenen!
  • Onze donateurs betalen niet online, dat vinden ze eng...
    • Al helemaal flauwekul. Alleen betalen ze (nog) niet zo veel via je betaalmodule, maar wel digitaal bij hun bank. In 2009 was dat 79% van de 45 tot 65 jarigen en 64% van de 65 tot 75 jarigen. Percentages die inmiddels ook al hoger liggen.
Kortom...stop eens met denken voor anderen! En als je dat wel doet, zorg dan dat je de feiten kent. En die feiten zijn heel duidelijk: Je 'oudere' achterban is heel actief online!


Volg je Fundraiser Online al op Twitter? @FundraiserOnl 
Blijf op de hoogte van  elke nieuwe publicatie. 
 
Follow FundraiserOnl on Twitter


2 opmerkingen:

  1. Rob Potgiesser24 juni 2011 om 22:04

    Sterk artikel. Komt 100% overeen met mijn ervaring, terwijl ik o.a. toch prachtige open en click rates heb gezien bij een achterban van gemiddeld 70 jaar. Datzelfde geldt voor hun webbezoek. Met vooroordelen beperk je jezelf. Meten = weten gaat hier zeker op, en vraag het ze gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rob,

    Dank voor je reactie. Inderdaad, die 70-jarigen zijn juist heel actief online. Maar je moet het wel willen zien.

    Dus onderzoeken? Zeker!

    BeantwoordenVerwijderen