Hoeveel likes heb jij?

Iedere paar maanden publiceert Fundraiser Online wel een overzicht van het aantal volgers op Twitter of het aantal likes op Facebook van Nederlandse Goede Doelen. 

Bijna altijd is er iemand in de dagen erna die omstandig verklaart dat 'het aantal volgers/likes er niet toe doet'. 

Daar ben ik het helemaal niet mee eens! Het is niet voor niets dat deze posts zo populair zijn. Waarom ze er wel toe doen? Volgens mij hierom...

Bereik

We hebben het over sociale media, en zoals alle media draaien die om bereik. Hoe meer volgers, hoe groter het bruto bereik van je boodschap. En des groter dus de kans dat je boodschap gesignaleerd en geconsumeerd wordt. Was dat niet het doel?

Kwaliteit

Natuurlijk is het zo dat voor de ontwikkeling van je bereik de kwaliteit van je volgers er wel degelijk toe doet. 'Kwaliteit' is in deze echter een erg subjectief (en onmeetbaar) begrip. Want wanneer is iemand een 'kwalitatief goede volger'? Wanneer hij/zij echt geïnteresseerd is in je boodschap? Indien hij/zij je bereik vergroot door te retweeten/liken? Indien hij/zij zelf veel volgers heeft?

Er zijn nog al wat meningen over de kwaliteit van volgers. Maar is het niet zo dat veel volgers niets zegt over een lagere kwaliteit? Relatief misschien wel, maar in absolute aantallen?

Zichtbaarheid

De aantallen volgers en likes zijn zichtbaar. Waardoor we er automatisch veel meer aandacht voor hebben. Dat is de reden waarom LinkedIn het aantal volgers alleen in categorieën (500+, 1.000+ en 10.000+) weergeeft. Ze willen de onderlinge vergelijking daarmee bewust onmogelijk maken.

Wanneer Facebook en Twitter de aantallen niet publiekelijk zichtbaar zouden maken, was het ongetwijfeld ook allemaal wat minder interessant. Maar ze zijn wel zichtbaar, prominent zelfs, dus we kunnen er niet omheen. Ze zeggen daarmee iets over ons merk en dus onze online identiteit.

Vergelijkbaarheid

De zichtbaarheid leidt tot vergelijkbaarheid. En dus worden de aantallen, of we het willen of niet, een methode om onze populariteit te meten. Kijk, wij hebben meer volgers dan jullie, dus we zijn populairder. Indien we minder volgers hebben, zoeken we ook meteen naar een verklaring en wanneer we het beter dan verwacht doen, beschouwen we onszelf ook als 'beter' dan de ander.  

Sterker nog, we scheppen er zelfs over op als we kunnen. Hoe vaak zien we niet de tweets met de tekst 'Wie wordt mijn X-ste volger?' Zodat iedereen vooral weet hoeveel volgers er al zijn, hoe populair we dus zijn!


'Bigger is better'

Onderliggend hebben we ook nog een ander element dat ons stimuleert ons op de verhoging van de aantallen volgers en likes te richten. Dat is het onderbuik-gevoel dat iedere organisatie deelt met ieder individueel mens, het onverzadigbare gevoel dat 'hoe meer, hoe beter' met zich meebrengt. We gaan er onbewust vanuit dat we met veel volgers of likes meer waardering krijgen voor ons werk. We zijn niet alleen zelf trots op hogere aantallen, we gaan er vanuit dat anderen ons ook meer zullen waarderen en ons een moderne organisatie zullen vinden. Niets menselijks is ons blijkbaar vreemd...

Die waardering van anderen leidt op zichzelf al tot meer volgers, want 'groot is blijkbaar goed' en anderen willen dan weer weten wat het is dat je ze goed doet en dat je dus zo groot maakt. 'Groot' heeft aantrekkingskracht.

Onzekerheid   

De wereld van sociale media is nog jong, en de meeste organisaties zijn nog zoekende. Daardoor zijn de meeste organisaties nu nog zeer onzeker over hun eigen prestaties. En omdat we onzeker zijn hebben we behoefte aan vergelijking. Het geeft ons enig houvast, zeker als die vergelijking kwantitatief van aard is. 

De aantallen tellen dus wel degelijk! Maar,...

...het gaat er uiteindelijk wel om wat je er mee doet. Want grote aantallen likes of volgers zijn geen doel op zich, maar een  tussenstap in een groter proces van overtuigen en converteren.

Een proces dat zonder volume echt niet succesvol zal zijn. Dus is het wel degelijk belangrijk om continu het volume te vergroten, zolang je je maar realiseert dat aantallen niet zaligmakend zijn en het geen zin heeft om er een zelfstandig doel van te maken.  


Volg Fundraiser Online op Twitter:
@FundraiserOnl
 
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

1 opmerking:

  1. Daarnaast zegt het aantal volgers ook iets over de kwaliteit, want als je berichten saai, slecht geschreven of oninteressant zijn, zullen mensen je ook niet gaan volgen.

    Maar wat ik eigenlijk ook een heel goede meetwaarde vind, is of je je doelen behaald. Klikken de volgers op je links? Genereer je meer traffic naar je website? Doen ze mee met acties aangekondigd via social media? Ontstaat er interactie met je volgers? Wat wordt er gezegd over jou op social media?

    Wat mij betreft is het aantal volgers maar één van de meetbare resultaten waar je je succes aan kan meten.

    http://tijou.nl/site/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=1&Itemid=1 (zie laatste alinea: "Hoe succesvol ben jij?"

    BeantwoordenVerwijderen