21 eigenschappen van goede content

'Wat is goede content?' vroeg een klant me recentelijk. Iedereen heeft het over 'goede content', maar ik heb geen idee hoe ik kan beoordelen of wat me voorgelegd wordt ook goed is. Heb je daar een checklist voor? 

Het eerlijke antwoord was 'Nee'. Althans, wel in mijn hoofd, maar niet op papier. Dus doe ik bij deze maar eens een poging...want dit zijn volgens mij de 21 belangrijkste eigenschappen van 'goede content' voor non-profits. Maar uitbreidingen zijn altijd welkom!


Goede non-profit content is...
  1. Gericht op de ontvanger;
    • Wat de vorm ook is, de content moet iets bijdrage voor degene die het consumeert. Het draait in de eerste plaats om de ontvanger, niet om de afzender!
  2. Eenvoudig te begrijpen;
    • Om een brede community aan te spreken moet je het niet te moeilijk maken. Dat geldt voor je taalgebruik (geen jargon!), maar ook voor moeilijke beelden, lastige grafieken etc.
  3. Snel consumeerbaar
    • De omvang is beperkt, de kernboodschap wordt snel overgebracht.
  4. Positief van toonzetting;
    • Niemand blijft terugkomen als er alleen geklaagd wordt.
  5. Deelbaar;
    • Goede content is eenvoudig deelbaar, bijvoorbeeld via sociale media als Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ etc. 
  6. Gepassioneerd;
    • Uit de content moet blijken dat de maker van de content daadwerkelijk geïnteresseerd is in het onderwerp, de betrokkenheid moet er 'afspatten'.
  7. Geloofwaardig;
    • De afzender moet 'logisch' zijn, van de afzender mag verwacht worden dat die weet waar hij/zij het over heeft, een autoriteit is.
  8. Afgebakend;
    • Het sluit aan bij de activiteiten van de organisatie, hoort bij het 'domein'.
  9. Leerzaam;
    • De ontvanger moet er iets van kunnen leren, het moet toegevoegde waarde hebben voor de ontvanger.
  10. Doelgericht;
    • Wat moet het realiseren? Blijft de funnel intact?
  11. Actiegericht;
    • Goede content leidt naar een actie (doneren, liken, een e-mail adres achterlaten , een petitie ondertekenen). Het moet de ontvanger duidelijk zijn wat er van hem/haar verwacht wordt.
  12. Netjes;
    • Goede content ziet er keurig uit, is geen rommeltje met taalfouten of onscherpe beelden. 
  13. Vindbaar;
    • Goede content is zinloos als niemand de content consumeert. Het moet goed gevonden kunnen worden.
  14. Te valideren;
    • Iedereen kan cijfers op een rijtje zetten, maar het wordt pas interessant als die cijfers ook kloppen. Dus een bronvermelding hebben, liefst één die betrouwbaar is.
  15. Inspirerend;
    • De persoon die de content tot zich neemt, wordt aan het denken gezet.
  16. Overtuigend;
    • De ontvanger dient na het consumeren van de boodschap, de boodschap te onderschrijven.
  17. Memorabel;
    • Mensen herinneren het zich ook later nog.
  18. Relevant op dit moment;
    • De meeste content veroudert snel, en wordt maar gedurende een beperkte periode geconsumeerd. De content moet dus nu (!) relevant zijn.
  19. Draagt bij aan je merk;
    • Goede content versterkt je merkwaarden.
  20. Verbindend;
    • Content wordt geproduceerd om mensen aan je organisatie te verbinden.  
  21. Goed gestructureerd;
    • Van goede content is duidelijk waar het begint en waar het eindigt. Het heeft een kop en een staart.    
Ik zal vast wel wat vergeten zijn - laat het me weten a.u.b., een betere checklist is altijd welkom- , maar als de content aan het bovenstaande lijstje voldoet, gaat het je organisatie ongetwijfeld vooruit helpen.



Follow Me on Facebook

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je iedere dag veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

2 opmerkingen:

  1. Relevant, leerzaam en inspirerend artikel!

    Mooi lijstje om altijd bij de hand te houden als je content maakt.

    Suggestie voor aanvulling: in de titel + intro reeds de belangrijkste informatie plaatsen. Dit zet aan tot verder lezen.

    Verder ben ik benieuwd of er een vervolg op je artikel komt waarbij je ingaat op verschillende types content zoals infographics, video, afbeeldingen, tekst.

    Ook denk ik dat 'deelbaar' niet alleen het technisch faciliteren van delen betekent, maar ook het maken van content die zodanig aanspreekt dat men deze wil delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kathelijn,

      Dank voor je reactie/aanvulling.

      Ik zal je suggestie over een vervolg zeker ter harte nemen!

      Verwijderen