0% Kosten Fondsenwerving

Het is een onderbelicht onderdeeltje van de meest recente rapportage over de ontwikkeling van het donateursvertrouwen in Nederland dat vooral mijn aandacht trok:

'Fondsenwerving kost geld en 46% van de ondervraagden heeft hier begrip voor...'

Pardon? 46%? 

En die overige 54% dan?

Kosten Fondsenwerving

Fondsenwervers hoef ik niet uit te leggen dat fondsenwerving geld kost. Dat weten we allemaal maar al te goed. Wij wel.

Maar blijkbaar denkt meer dan de helft van de Nederlanders, en blijkens dezelfde meting zelfs 64% van de respondenten boven de 55 jaar, er nog altijd anders over. Hoe kan dat?

Ik vind het verbazingwekkend dat deze bevinding zo weinig aandacht krijgt in de verslaglegging. Want de kosten die goede doelen maken voor hun fondsenwerving zijn zeker mede bepalend voor datzelfde donateursvertrouwen.

Signaal

Het signaal is echter wel symptomatisch voor de oogkleppen die sommigen op hebben voor de publieke beeldvorming over onze branche.

Terwijl er in de branche al een tijd lang gediscussieerd wordt over de afschaffing van de 25% norm voor kosten eigen fondsenwerving, denkt het overgrote deel van de bevolking dat fondsenwerving überhaupt niets mag kosten!

Een beeld dat overigens vaak ook nog eens versterkt wordt door populistische, en veelal onkundige, beeldvorming in de landelijke media over goede doelen, zoals ook de NOS deze week nog maar eens aantoonde.

Fondsenwerving voor 0%?

Hoe kan het zijn dat we iedere keer opnieuw geconfronteerd worden met het feit dat fondsenwerving voor goede doelen volgens de meeste mensen niets mag kosten?

Waarom staat er niemand op die nu eens uitlegt dat het onmogelijk is om 'gratis' fondsen te werven. Dat goede doelen geen donaties krijgen als ze er niet zelf om vragen.

Dat vragen om bijdragen, in welke vorm dan ook, geld kost. Dat vragen mensenwerk is en dat die mensen ook een werkplek nodig hebben en een salaris om met hun gezin van te leven.

Dat communiceren geld en tijd kost, omdat papier nu eenmaal gekocht en bedrukt moet worden en dat de Post NL ook niet gratis brieven rondbrengt. Dat die collectebus waar collectanten mee lopen echt niet gratis verstrekt is. Dat de verwerking van een donatie door de banken, ook uw maandelijkse donatie, geld kost. Dat zelfs het toezicht door het CBF geld kost.

Gaan we nog wat doen?

Natuurlijk zijn er uitwassen en daar moeten we als branche inderdaad wat mee. Maar zolang we alleen aandacht krijgen (en vaak zelf vragen!) voor, al dan niet vermeende, uitwassen, zullen we onder ogen moeten zien dat de beeldvorming niet zal veranderen.

Als we wel iets aan die beeldvorming willen doen, zal het echt anders moeten. Dan wordt het tijd dat we eens stoppen met het collectief benadrukken van wat 'fout' is en zullen we meer moeten gaan vertellen wat 'goed' is!

Dus niet langer accepteren dat iedereen een uitgesproken mening heeft in de pers over 'fout' gedrag, en daarmee de negatieve beeldvorming versterkt. Mensen, ook in onze branche, aanspreken op hun onkundige en onterechte geschreeuw in de media.

Collectieve verantwoordelijkheid nemen voor deze beeldvorming dus, zowel vanuit individuele personen en organisaties als vanuit de organen die beweren ons belang te vertegenwoordigen.

Complimenten!

Aan de andere kant is het belangrijk om als sector eens wat meer publieke complimentjes uit te delen. Vertellen dat het echt bijzonder knap is om met beperkte kosten, laten we zeggen 15 tot 20%, een mooi fondsenwervend resultaat te boeken.

Ook moeten we ons afvragen hoeveel meer er mogelijk zou zijn geweest indien we bij een succesvolle campagne geen 10% kosten, maar 20% kosten gemaakt zouden hebben.Was het netto resultaat dan niet nog veel beter geweest? Een laag percentage kosten is te vaak het bewijs van een te beperkte inspanning en dus helemaal niet iets om trots op te zijn!

Consequentie

Als we niets doen verandert er niets. Zo simpel is het. 

Gezien het belang dat we als organisaties nastreven en de middelen die we daarvoor nodig hebben, hebben we er ook collectief belang bij helder en open te communiceren over de kosten van fondsenwerving en daarmee Nederlanders duidelijk te maken dat alleen de zon gratis opgaat.

Die verandering begint bij onszelf! 



Like Fundraiser Online op Facebook!
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter



2 opmerkingen:

  1. Goed gezegd Walter, helemaal mee eens. Was mij eerlijk gezegd ook niet zo opgevallen.

    Ingewikkelder wordt het wel als we in gaan zoomen op de echte kosten. Want het zit al helemaal niet in het hoofd van de donateur dat er ook nog andere kosten gemaakt worden. Als we gaan complimenteren mbt 20% kosten FW, vergeten we even dat er dan nog 30 of 40% andere kosten bijkomen (huisvesting, ict, communicatie, uitvoering etc). Die we als sector al jaren min of meer verzwijgen.

    Want het CBF % zegt alleen wat over FW, en de gemiddelde gever denkt dat dat het dan ook is. Helaas. En dan helpen kreten als "geen strijkstok bij ons" en zo al helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verplichte kost voor het gepeupel: http://www.youtube.com/watch?v=bfAzi6D5FpM

    BeantwoordenVerwijderen