Goede Doelen Instagram Top 50 [Feb 2017]

Bijna een jaar geleden, in maart 2016, maakte ik een overzicht van de stand van zaken bij de Nederlandse Goede Doelen op Instagram. Ik had me voorgenomen om dat na een half jaar weer te doen, maar ja...de tijd ging te snel voorbij. 

Eerder dit jaar vroeg iemand me dus wanneer ik weer eens met een update kwam. Bij deze. 

En wat voor een update! Er is in het achterliggende jaar heel veel veranderd. Kijk zelf maar...

Samenstelling

Ten opzichte van  de vorige meting is in de allereerste plaats het aantal actieve accounts dat ik kon identificeren toegenomen van 94 naar 107. Geen grote sprong voorwaarts, maar toch weer wat meer. Instagram is voor veel organisaties duidelijk geen speerpunt in hun sociale media beleid, maar helemaal negeren wil velen het ook niet.

De activiteiten zijn dan ook beperkt. De Top 50, de meest actieve accounts dus, realiseerden in 46 weken een groei van het aantal berichten van 7.640. Ze plaatsten dus gemiddeld 3,3 berichten per week.

Gigantische groei

De Top 50 realiseert echter wel een geweldige groei in aantallen volgers. Waren dat er bij de vorige meting nog 247.011, inmiddels is dat aantal gestegen naar 880.603. Een groei van 256%!

Daarbij moeten echter wel 2 kanttekeningen geplaatst worden:
  • Twee accounts, Van Gogh Museum en World Press Photo, zijn goed voor 83% van de groei.
  • De groei bij de overige accounts is daarentegen opmerkelijk evenwichtig verdeeld. Dat blijkt onder meer uit de ondergrens voor opname in de Top 50, die van 208 volgers naar 962 volgers springt. 
Nieuwe toetreders

De Top 50 verandert ook fors van samenstelling. Er zijn maar liefst 11 nieuwe toetreders te melden. Daarvan waren er 6 bij de vorige meting helemaal nog niet actief (of die heb ik toen over het hoofd gezien, wat ik niet kan uitsluiten).

Waar er 11 toetreden vallen er ook 11 af. Waaronder enkele opmerkelijke, namelijk hele grote, goede doelen, als KWF Kankerbestrijding en Cordaid, en het Cobra Museum, dat bij lange na niet de goede resultaten van andere musea realiseert.

De Top 50

Onderstaand de nieuwe Top 50, zoals gemeten op 2 februari 2017. In de laatste kolom staat het verschil met de vorige meting in maart 2016. In rood de nieuwe toetreders. En laat ik maar geen uitspraak meer doen over de datum van de volgende meting...


Ontbreekt er een organisatie (per 2/2 !) in de lijst? Dan kan het zijn dat die niet in de waarnemingslijst staat. Neem in dat geval contact op via fundraiseronline@sestertius.nl.




Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten