Goede Doelen Facebook Top 250 [mrt 2018]

2018 is begonnen en Facebook heeft twee belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Naast de aangepaste definitie van organisch bereik, wat geen invloed heeft op het aantal likes van een organisatie, is er een tweede aanpassing die wel degelijk invloed zal hebben. 

De nieuwe timeline, waarin berichten van pagina's minder zichtbaar worden, zorgt natuurlijk voor een lager bereik en dus minder confrontaties met je boodschap. Het aantal nieuwe likes zal daardoor zeker teruglopen.

Maar zien we de gevolgen al terug in de nieuwe Top 250?

Samenstelling

Er zijn bij deze meting geen grote veranderingen te melden in de samenstelling. Yojana heeft dit kwartaal weer gepost en is dus weer opgenomen in de Top 250. Daarnaast heeft het Netherlands Helsinki Committee zich een plek in de Top 250 verworven.

Het gaat ten koste van het Muziekinstrumenten Fonds en Operatie Mobilisatie.

De ondergrens voor opname stijgt hiermee van 1.877 naar 2.021 likes. 

Groei

Het aantal likes van de Top 250 groeit bij deze meting met 228.255 tot een aantal van 9,39 miljoen. Een respectabel aantal, maar het is wel de laagste kwartaal groei sinds september 2013, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.


Zoals bij de vorige meting al opgemerkt, constateer ik opnieuw dat er 25 organisaties zijn met een dalend aantal likes, waarvan 10 uit de Top 50!  

Snelle groeiers

Natuurlijk zijn er ook dit kwartaal organisaties die wel snel groeiden. Dit is de Top 10.


Het groeiaandeel van de Top 10 is ten opzichte van vorige meting vrijwel ongewijzigd (54,3%).

Verschuivingen

Er zijn dit kwartaal nauwelijks noemenswaardige verschuivingen te melden in de Top 250. De bovenste 14 plaatsen op de lijst zijn ongewijzigd. 

Conclusie

Net als eerder bij de Twitter Top 250 valt er niet aan te ontkomen dat er zich een duidelijke kentering in de groei van de likes aan het aftekenen is op Facebook. Ook in dit sociale medium loopt de groei in het afgelopen kwartaal hard terug.

Er zijn veel mogelijke verklaringen voor aan te voeren, maar het is duidelijk dat de glans er wat vanaf gaat. Wordt de sector 'sociale-media-moe'? 

Fondsenwerving op Facebook

Sinds enkele maanden kunnen mensen op Facebook fondsenwervende acties starten voor een goed doel. Je zou denken dat de sector deze mogelijkheid met open armen ontvangen heeft. Maar tot mijn verbazing is er ten opzichte van de vorige meting niets veranderd!

Nog altijd zijn er slechts 20 Nederlandse goede doelen die deze optie geactiveerd hebben, waarvan 10 uit de Top 250. 

Levert het dan niets op? Integendeel, bekijk de actiepagina's van Stichting Vluchteling, War Child, DierenLot of Het Vergeten Kind maar eens. Ik vind de lage penetratiegraad eerlijk gezegd onbegrijpelijk...

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten