Goede Doelen Facebook Top 250 [Jun 2018]

Lees en huiver! 

Het is de 28e maal dat ik dit overzicht maak en dit is ongetwijfeld de best gecontroleerde versie ooit. Want wat ik bij deze meting aangetroffen heb wijkt wel heel erg af van al hetgeen vooraf ging.

Verbazingwekkend? Nee! Er is duidelijk heel wat aan de hand bij de diverse leveranciers van sociale media. Facebook is daarop zeker geen uitzondering. De druk op het bedrijf neemt toe en wordt gevoeld. Kijken we naar het begin van een definitieve neergang? Of slechts een tijdelijke groeivertraging? 

Oordeel zelf...

Samenstelling

Dit kwartaal zijn er weinig opmerkelijke veranderingen in de samenstelling van de Top 250. Eén organisatie verloor haar vermelding, namelijk Fonds Verstandelijk Gehandicapten, omdat zij na een naamswijziging een nieuwe pagina gestart zijn (HandicapNL) die de top 250 (nog net) niet haalt.

De snelgroeiende Vereniging Rembrandt neemt hun plaats in.

De ondergrens voor opname is licht gestegen van 2.021 naar 2.048 likes. 

Algemene Ontwikkeling

Dit kwartaal stijgt het aantal likes van de Top 250 met 203.606 naar een totaal van bijna 9,6 miljoen. Zoals uit onderstaande grafiek blijkt is die stijging opnieuw lager dan voorgaand kwartaal en moeten we terug naar 2013 om een vergelijkbare bescheiden groei waar te nemen.


Om die groei wat verder in perspectief te plaatsen: Het van Gogh Museum steeg dit kwartaal met 119.000 likes. De overige 249 doen het dus met een zeer beperkte groei van 84.000 likes.

Nou ja, groei?

Explosieve groei van dalers

Zoals ik al schreef heb ik bij deze meting heel wat extra controles uitgevoerd. Bij de vorige meting constateerde ik al dat er 25 organisaties een dalend aantal volgers had. Dat neemt explosief toe bij deze meting, tot een aantal van 84 (!) organisaties, waarvan maar liefst 26 uit de top 50. Meer dan de helft van de top 50 ziet zijn aantal likes dus dalen!

Gezamenlijk verloren deze pagina's 32.309 likes in vergelijking met de vorige meting. En sommigen verloren er behoorlijk wat, zoals blijkt uit onderstaande tabel van grootste dalers.


Natuurlijk is er een voor de hand liggende verklaring voor deze daling, namelijk de recente invoering van de AVG. Facebook is 'vaag' over de maatregelen die als gevolg daarvan genomen zijn, zoals ook Twitter dat is, maar bij die laatste bleek eerder deze week dat er wel degelijk massaal accounts verwijderd zijn en het zou me niets verbazen indien ook Facebook een actief verwijderingsbeleid geïntroduceerd heeft.

Daarnaast begint de impact van het eerder dit jaar gewijzigde beleid ten aanzien van de zichtbaarheid van paginaberichten op de timeline steeds meer voelbaar te worden. Bereikcijfers van berichten zijn bij veel pagina's fors gedaald en ook dat beïnvloedt de groei van het aantal paginalikes in negatieve zin. 

Maar het verklaart lang niet alles, aangezien er ook heel wat organisaties dit kwartaal wel degelijk groeien. Investeren zij meer in Facebook? Zijn er organisaties die er bewust voor kiezen om minder in Facebook te investeren? Of heeft het met andere factoren te maken?

Groeiers

Ook dit kwartaal zijn er organisaties die in weerwil van de algehele ontwikkeling fors groeien. In onderstaande tabel de tien grootste groeiers, die gezamenlijk dus goed zijn voor een groei van ruim 175.000 likes.


Veranderingen

Grote dalers, grote stijgers...je zou denken dat er heel wat verandert in de Top 250. Maar tot mijn verbazing maakt het onder aan de streep nauwelijks verschil. De bovenkant van de lijst is ongewijzigd. Pas op plaats 18 (Alzheimer Nederland) is de eerste verschuiving waarneembaar.

Veranderingen zijn er ook al niet in de lijst met goede doelen die gebruik maken van de optie om inzamelingsacties te starten. Daar snap ik nog altijd helemaal niets van...

Conclusie

Dit kwartaal wordt gekenmerkt door grote media-aandacht voor privacy en de bedenkelijke rol die sociale media in het algemeen en Facebook in het bijzonder spelen als het gaat om privacyschendingen. Daarnaast leidt de invoering van de GDPR/AVG tot extra aandacht.

Facebook moet dan ook wel reageren en lijkt dat ook te doen. Heel duidelijk communiceren ze er niet over. Het blijft daarom gissen, maar dat er op de achtergrond wat gebeurt is meer dan duidelijk.

Het zijn vooral, maar niet uitsluitend, de grote pagina's die hier nu veel last van ondervinden. Zij verliezen hun likes. Procentueel valt het allemaal nog wel mee, maar de grote vraag is natuurlijk of we naar het begin van een langdurige neergang zitten te kijken of dat het slechts een kortstondige dip betreft.

Het antwoord op die vraag zal enerzijds afhangen van het herstel van het vertrouwen bij de gebruikers van Facebook, anderzijds van de regelreflex van de politiek. Immers, hoe meer schandalen er boven water komen, des te waarschijnlijker en voor de hand liggend is het dat gebruikers zullen weglopen en druk op de overheid toeneemt op nog meer maatregelen te treffen.

Maar meer beperkingen ten behoeve van privacy leidt ook tot een minder aantrekkelijk platform voor adverteerders en dat is wel de grote inkomstenbron van het bedrijf en dus haar aandeelhouders...

De lijst



Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .


 

Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten