Wat is jouw sociale media hub?

Het Engelse woord 'hub' betekent 'naaf', als in 'de naaf van een fietswiel', van waaruit de spaken alle kanten opgaan. In de luchtvaart wordt er de thuisbasis van een luchtvaartmaatschappij mee aangeduid. De 'hub' is het centrum, het start- en eindpunt van je activiteiten. 

Inzet van sociale media heeft strategisch weinig zin zonder een hub. Terwijl iedere organisatie een hub zou moeten hebben, kom ik dagelijks organisaties tegen die zover nog niet zijn. Hoe is dat bij jullie?


Wat is de functie van een hub?

Een hub is cruciaal in je online communicatie strategie. Het is je huis, de plek waar uiteindelijk alles samen moet komen. Je online communicatie moet mensen verleiden je hub te bezoeken. Je hub is het verzamelpunt van je online community, de plaats waar je je content centraliseert, van waaruit je distribueert, en waar je naartoe linkt. Het is ook de plek waar conversie plaatsvindt. Je hub is de plek waar je de uiteindelijke doelstelling van je online strategie realiseert. Het eindpunt van de 'funnel' dus.

Voor distributie van content ziet dat er als volgt uit: 


Hoe ziet een hub eruit?

De hub kan vele vormen hebben. Een website, een weblog, zelf een Facebook pagina, alhoewel ik dat laatste eigenlijk nooit iemand aan zou raden.( Bouw geen community op Facebook!)

Voor de meeste Goede Doelen in Nederland zou hun website heel goed kunnen functioneren als een hub. Maar dat is helaas zelden het geval. Het kan zijn dat de website verouderd is, dat de interne zeggenschap niet goed georganiseerd is, dat de website teveel 'neventaken' heeft meegekregen of dat er gewoon niet goed over nagedacht is. Enkele uitzonderingen daargelaten voldoet de website in de praktijk bij de meeste goede doelen (nog) niet aan de beoogde functie van 'hub'.

Hoe kan je profiteren van een goede hub?  
  1. Een hub maakt je resultaten meetbaar en stuurbaar
    • Door goed te meten is je hub de ideale plek om je doelstellingen toetsbaar en meetbaar te maken. Hier worden de resultaten van je inspanningen in sociale media zichtbaar en kwantificeerbaar.
  2. Een hub is de dynamische verzamelplaats van 'engaging content'; 
    • Hier komt alles samen, je You Tube video's, je foto's, schriftelijke bijdragen,  Slideshare presentaties, in een geheel dat bij voorkeur inzicht geeft in de dagelijkse gang van zaken bij je organisatie. De hub is dynamisch, verandert continu, is altijd up-to-date! De hub vertelt het verhaal van je organisatie.
  3. Een hub is de plaats waar je content coördineert en afstemt;
    • Omdat de hub de verzamelplaats is, is het ook de plaats waar alle content op elkaar afgestemd wordt. Vormgeving, tone-of-voice, tagging, het gebeurt allemaal hier. Zodat de bezoeker alles kan vinden over het onderwerp dat hem of haar interesseert en het onderlinge verband tussen al die stukjes content duidelijk is.  
  4. Een hub is de plaats waar je je achterban verzamelt en identificeert;
    • De hub is je platform voor identificatie. Hier is alles erop gericht om een daadwerkelijke relatie te ontwikkelen met de bezoeker. Hier identificeer je hem/haar, hier biedt je ook de mogelijkheden om bij te dragen. Hier weet je, mits goed gestructureerd, ook waarin je bezoeker geïnteresseerd is, hoe hij bij je kwam en wat hij/zij bezocht heeft.   
  5. Een hub is het startpunt van directe communicatie met je achterban, je primaire publicatie-platform;
    • Alle online communicatie start vanuit 'de hub'. Dit is de plaats van waaruit je actief de achterban aanspreekt, informeert over recente ontwikkelingen enz.   
  6. Een hub is de plaats waar je 'controle' hebt over de 'funnel';
    • Omdat je de hub zelf inricht, heb je ook controle over de keuzes die de bezoekers kunnen maken. Je kun hun aandacht hier beïnvloeden, bijvoorbeeld door hun keuzes te beperken en 'ontsnappen' moeilijker maken door hen niet af te leiden. Jij bepaalt immers niet alleen de boodschap, maar ook de omgeving. 
  7. Een hub levert je achterban content om zelf te delen en jouw boodschap uit te dragen.
    • De hub is ook een uitstekende plek om de bezoekers content te leveren die ze zelf weer kunnen delen. Content die bijdraagt aan het versterken van hun imago en tevens jouw bereik vergroot. Je bezoeker doet het werk voor je... 
  8. Een hub definieert het verschil tussen privé persoon en medewerker.
    • Medewerkers zijn ook persoonlijk actief in sociale media. Distributie van content van de hub is een duidelijke 'organisatorische handeling', ook al doen ze dat 'in privé domein', waarmee een duidelijk afgebakend onderscheid gemaakt kan worden tussen 'zakelijk functioneren' en 'functioneren in privé'. 
Begrijp de verschillen!

Een hub is geen traditionele website en ook geen Facebook pagina. Waarom niet?
  • Een traditionele website verstrekt informatie over de organisatie, maar vertelt geen verhaal. Contact-informatie, de samenstelling van je bestuur, een overzicht van je projecten, je jaarrapport, het zijn statische gegevens. De kracht van een hub is juist de dynamiek, de continue verandering die een ontwikkeling laat zien, een verhaal vertelt dat eigenlijk nooit af is. Mensen willen dat verhaal volgen, zijn nieuwsgierig naar hoe het verder gaat, en komen er dan ook voor terug! 
  • Niet iedereen is geïnteresseerd in alle verhalen van je organisatie. Niemand heeft zin om door pagina's Facebook updates te scrollen om voor hem of haar relevante content te vinden. Een hub is gestructureerd, getagd, zodat mensen snel op de plaats van hun bestemming kunnen komen.
En nu?

Bouw je hub! Breng je sociale media activiteiten in een logisch onderling verband, waardoor het meetbaar, toetsbaar en stuurbaar wordt. Waardoor het geheel ook een 'engaging story' vormt. Voorkom 'stand-alone' activiteiten in sociale media.

Volg je FundraiserOnline al op Twitter?

Follow FundraiserOnl on Twitter



3 opmerkingen:

  1. Een nuttig artikel. Een goed boek is: Linked, door Albert László Barabási, Penguin, 2002. Een paar interessante citaten uit dit boek: "Scale free networks are dominated by hubs". "Once infected, a hub can pass the virus to all the other computers it is linked to". "Links of particular networks seldom go both ways. The lion eats the antilope, never the other way round."

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant artikel! Alleen hoe bouw je een hub? Wat gebruik je daarvoor? En is het aan te raden om zoveel verschillende websites te hebben? Want de hub komt dus buiten je standaard website, en buiten al je social media kanalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Evelien Nee, dat is niet het geval als je het goed doet. De beste methode is je website ervoor te gebruiken, alhoewel een blog ook kan. Dat laatste is m.i. aantrekkelijker als je een kleinere organisatie bent. Je moet alleen je website wel met andere ogen gaan bekijken...:-)

    BeantwoordenVerwijderen