3e Goede Doelen Facebook Top 250

Het is alweer 3 maanden geleden dat er naar de ontwikkeling van de Facebook Pagina's van Goede Doelen gekeken is. Hoog tijd voor wat alweer de 3e graadmeter is, na die van augustus en november 2011. 

Ook deze keer zijn er weer heel wat stappen ondernomen om de lijst zo compleet mogelijk te krijgen. Hetgeen veranderingen in de ranking tot gevolg heeft. Dit is het resultaat.


Verantwoording

Ook nu vormt de lijst van het Centraal Bureau Fondsenwerving (totale baten eigen fondsenwerving) de grondslag. Geen positie in deze lijst in 2009/2010, dan geen vermelding! Er zijn echter wat wijzigingen aangebracht:
  • Het CBF publiceerde in december 2011 de nieuwe lijst, gebaseerd op de resultaten in 2010. De grootste 250 Goede Doelen van deze lijst vormen het uitgangspunt. Dat zijn dus niet noodzakelijk dezelfde organisaties als de organisaties die in de lijst van 2009 als grootste 250 stonden:
    • 29 organisaties traden toe tot de Top 250.
    • 13 organisaties vielen weg uit de Top 250.
    • 16 organisaties die in 2009 in de Top 250 stonden leverden (nog) geen cijfers over 2010 aan.
  • Van de 29 afvallers is bekeken of ze wel een Facebook Pagina hebben. Dat is bij 13 organisaties het geval. Deze 13 worden dit jaar toch nog meegenomen. 
  • Twee organisaties van buiten de Top 250 zijn op eigen verzoek wel opgenomen. Beiden hebben wel hun cijfers over 2010 aan het CBF gerapporteerd. 
  • In het totaal worden dus de bevindingen van 265 organisaties vermeld.
Wil je meer details weten over de totstandkoming van de lijst? Die vind je hier:
2e meting goede doelen op facebook Ook deze keer is dezelfde methode gehanteerd voor de identificatie van de organisatiepagina.

De voortschrijdende ontwikkelingen
  • Het aantal organisaties met een Facebook Pagina groeide de afgelopen maanden fors. Waar in  november 172 van de 250 organisaties een Facebook Pagina hadden, is dat aantal inmiddels gestegen naar 207 van de 265, procentueel dus een groei van 68,8% naar 78,1% . 
  • Er zijn 31 organisaties aan de lijst toegevoegd. 29 omdat ze toetraden tot de Top 250 en 2 organisaties die er vorig jaar al instonden, maar een naamswijziging ondergingen. 
  • Er zijn in totaal 39 Facebook Pagina's toegevoegd. 

Ontwikkeling homogene groep

Sinds augustus vorig jaar wordt de homogene groep gevolgd. Dit zijn de 100 grootste organisaties van dat moment. De ontwikkeling van deze groep vertraagde zowel  in absolute als in relatieve aantallen in de afgelopen drie maanden. Maar schijn bedriegt!
  • De homogene groep steeg van van 172.862 naar  233.911 likes, een groei van 61.049 (was 73.459), een groei van 35,3% (was 78,8%)
  • Hierbij moet wel bedacht worden dat de groei in november bijna volledig op conto van STOP AIDS NOW! kwam (+44.663). Zonder hen waren de groeicijfers toentertijd beduidend slechter geweest. 
  • Zo'n overduidelijke groeier als vorig kwartaal is er nu niet, alleen WNF is met een groei van bijna 12.000 likes goed voor een aandeel van 19,3% van de groei.
  • Zonder die uitschieters is de absolute en relatieve groei dus groter geweest in de laatste 3 maanden.

En verder valt op...
  • Er zijn 9 organisaties met meer dan 10.000 likes (was 8);
  • Deze 9 domineren het overzicht en zijn gezamenlijk goed voor 65,3% van het totale aantal likes;
  •   49 organisaties hebben meer dan 1.000 likes verzameld;
  • 143 organisaties hebben inmiddels meer dan 100 likes;
  • De grootste stijging in aantallen werd gerealiseerd door World Press Photo (+14.157) , gevolgd door Fairfood International en Wereld Natuur Fonds;
  • De Top 5 is ongewijzigd. Daarachter klimt Wereld Natuurfonds naar een 6e plaats (was 10);
  • Er zijn nog steeds organisaties die een Facebook Profiel (bedoeld voor natuurlijke personen, niet voor stichtingen of verenigingen) hebben. Wordt het niet eens tijd om over te schakelen? 

Conclusie

De groei is dus nog steeds groot, maar opvallend is het uitblijven van grote acties die daadwerkelijke verschuivingen in de onderlinge verhoudingen teweeg brengen. Tijdens de rondgang langs de diverse pagina's viel wel op dat er steeds meer aandacht aan de vormgeving besteed wordt. Zo hebben gedurende de afgelopen dagen reeds 38 organisaties de switch naar een Timeline gemaakt.  

Resultaat

De volledige lijst vind je hier: Facebook Top 250 Nederlandse Goede Doelen maart 2012


Volg Fundraiser Online op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen