De nieuwe werkelijkheid van mobiel doneren

Al jarenlang zijn fondsenwervers meer dan geïnteresseerd in mobiel doneren. 

Alleen...het wilde maar niet echt van de grond komen. Incidenteel waren er wel wat succesjes te benoemen, maar om nu te zeggen dat 'mobiel' een substantiële inkomstenbron voor goede doelen is? Nee!

Maar daar gaat de komende tijd  echt verandering in komen!

Waarom? Er is heel veel spannend nieuws op het terrein van mobiel betalen...

Onvriendelijk

Terwijl de wereld mobiel werd, bleef online mobiel betalingsverkeer achter bij die ontwikkelingen. Online betalen was 'lastig en gevaarlijk', zo vonden de meeste mensen, maar daarmee ook veel bedrijven.

Het gevolg was dat het 'veiligheidsargument' voor online betalingsverkeer, en zeker voor mobiel betalingsverkeer, leidend werd in de procesontwikkeling, hetgeen tot complexe betalingsprocessen leidde. Waarmee online afrekenen wel zeer mobielonvriendelijk werd.

Sociale media

Het grootste issue waar veel bedrijven achter de grote sociale media mee kampen is 'monetization'. Hoe kunnen we meer geld verdienen aan het platform.

Voor Facebook, Twitter, LinkedIn en vele anderen is dit in hun bedrijfsvoering het belangrijkste issue. Dus kijken ze goed om zich heen.

Daarbij is het gebruik van de mobiele telefoon en de tablet cruciaal, want het gebruik van apps om sociale media te bezoeken is al gigantisch en neemt alleen maar toe. Dus hebben zij er een groot belang bij om juist mobiel betalingsverkeer te stimuleren.

Bewezen online succes leidend

De afgelopen periode kwamen ze ook hier eindelijk in het nieuws en daarmee in beeld, maar de online wereld kijkt al jaren naar het geweldige succes van het Chinese platform Alibaba. Later deze maand zal het waarschijnlijk in waarde Amazon passeren.

Met de beursintroductie van Alibaba op de NYSE wordt het bedrijf plotseling ook heel wat aantrekkelijker in Europa en Noord -Amerika en krijgen de grote spelers op de Europese markt er een grote concurrent bij.  

Het succes van Alibaba is mede gestoeld op hun betaalplatformen, waaronder het mobiele platform  Alipay. En daar kijken concurrenten dus vol afgunst naar!

Me too

Tijd voor hen om hier ook groots op in te zetten. En dat zien we recentelijk op vele fronten:

  1. In juli maakte Facebook bekend te testen met een inapp 'buy'-button. Doel hierbij is enerzijds het mogelijk maken om met één druk op de knop een aanschaf te doen, anderzijds (voor Facebook) om te zorgen dat mensen de app niet verlaten om te betalen.
  2. Bijna gelijktijdig werd bekend dat Snapchat introductie van mobile payments aan het voorbereiden is.
  3. Twee dagen geleden (8 september) maakte Twitter op haar eigen blog bekend te testen met een 'buy button'.
  4. ...en gisteren (9 september) introduceerde Apple (eindelijk) de iWatch én de nieuwe iPhone 6 met...jawel, ApplePay, waarmee Apple ook de wereld van mobiel betalen betreed. Terwijl Apple jarenlang bewust wegbleef van Near Field Communication (NFC), adopteren zij het nu ook!
Ongetwijfeld zal er de komende maanden nog veel gaan gebeuren rondom dit onderwerp, want voor alle partijen geldt dat het alleen maar interessant is als er massaal gebruik van gemaakt gaat worden.

Nieuwe werkelijkheid

En daarmee ontstaat een nieuwe werkelijkheid voor mobiel doneren!

Vanaf nu zal er door al deze grote spelers fors ingezet gaan worden om het gebruik van de mobiele betaalfaciliteiten, teneinde de concurrentie voor te blijven.

Geloof maar dat 'online doneren' daarbij zeker niet over het hoofd gezien zal worden!

Twitter kondigde meteen al aan ook goede doelen in de tests te betrekken en ook van Facebook weten we dat ze al met goede doelen aan het testen zijn.

Belang van sociale media voor goede doelen neemt toe!

Maar er verandert meer. Daar waar sociale media tot op heden vooral 'traffic-drivers'  naar de eigen website zijn, waar de conversie vervolgens moet plaatsvinden, is dit het begin van een echte verandering.

Sociale media worden nu namelijk zelf direct conversieplatformen. En dus wordt de inzet op een goede positie in de sociale media nu nog veel belangrijker dan het voorheen al was!

Kortom...online doneren gaat nu echt een nieuwe fase in!

Nog even geduld, het komt nu echt snel.



Heb je Fundraiser Online al bezocht op Facebook?
Op mijn Facebook pagina vind je nog veel meer interessante informatie voor fondsenwervers!

Follow Me on Facebook

Volg Fundraiser Online ook op Twitter
Follow FundraiserOnl on Twitter



1 opmerking:

  1. En toch moet ik zeggen dat ik de telefoons van tegenwoordig helemaal niet fijn vindt. Ben zelf meer van de wat oudere telefoons.

    BeantwoordenVerwijderen